Recensie fruit jezelf gezond en slank

Ik las voor jullie het boek fruit jezelf gezond en slank van Julia Kang. Ik las de tekst, maar ook voerde ik de menu’s in in de Eetmeter om te beoordelen of de adviezen volwaardig zijn.

In het boek staan 7 weekmenu’s: 4 zijn menu’s als je 1500 kcal (met één, anderhalve, twee en alleen fruit (overdag) per dag) wil eten en 3 menu’s als je 2000 kcal wil eten: anderhalve, tweeënhalf en drie kilo per dag. Het lijkt er op dat de adviezen zowel bij 1500 als 2000 kcal boven die 1500 en 2000 kcal liggen, maar dat is lastig vast te stellen omdat de adviezen daarvoor te weinig concreet zijn. Dat is lastig als je af wil vallen en de menu’s zou willen gebruiken.

Macronutriënten

De adviezen in het boek zijn niet volledig  Vrouwen hebben minimaal 40 gram vet nodig, mannen 65 gram. De adviezen in het boek bevatten in de weken met 1500 kcal structureel te weinig vet (ca. 30 gram gemiddeld). In de weken met 2000 kcal bevatten de adviezen voor vrouwen voldoende vet (ca. 45 gram gemiddeld), voor mannen is dit te weinig. Ook wordt er geen aandacht besteed aan omega 3, EPA en DHA. In het menu is af en toe als keuze vis opgenomen Julia schrijft in haar boek dat ze zelf alleen ansjovis eet omdat ze denkt dat andere vis meer verontreinigd is. Het is echter verstandig te variëren in plaats van steeds hetzelfde te kiezen. Als je geen vis wil eten moet je daarvoor wel een alternatief bedenken. Ook voor kinderen is dat belangrijk.

Als je geen omnivoor bent is de eiwitaanbeveling verhoogd met 20% voor vegetariërs en 30% voor veganisten. Dus als je weinig dierlijke producten eet en niet actief sport is de aanbeveling zo’n 1,0 gram per kilogram gewicht. De adviezen in het boek bevatten in de weken met 1500 kcal te weinig eiwit (ca. 48 gram gemiddeld). Voor de weken met 2000 kcal is de hoeveelheid eiwit is aan de krappe kant (ca. 55 gram gemiddeld). In de menu’s zijn dierlijke producten opgenomen. Als je geen dierlijke producten wil eten heb je dus meer eiwit nodig. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie peulvruchten met graan of door het eten van noten.

Micronutriënten

Het klopt niet dat fruit meer voedingsstoffen bevat dan gekookte groente. De adviezen in het boek bevatten in de weken met 1500 kcal te weinig calcium (550 mg), ijzer (11 mg)  en jodium (87 μg). In de weken met 2000 kcal is dat beter, de voeding bevat in  deze weken gemiddeld 780 mg calcium, 13 mg ijzer en 272 μg jodium. De hoeveelheid jodium is in de dagmenu’s  gemiddeld echt veel te weinig (de helft van de aanbeveling). Op de dag dag dat je sushi overschrijd je de aanvaardbare bovengrens per dag voor (bijna) die hele week. Julia vindt de hoeveelheid zout niet van belang. Op basis van de recepten lijkt of je regelmatig te veel natrium binnenkrijgt. De recepten zijn te onnauwkeurig om vast te stellen of dit daadwerkelijk zo is. Als je besluit om de dierlijke producten in de menu’s niet te gebruiken dan zul je in ieder geval goed na moeten denken hoe je voldoende calcium binnenkrijgt en een supplement vitamine B12 slikken.

Praktische opmerkingen: varieer en eet niet te veel gedroogd fruit

Julia adviseert een bepaald soort roggebrood omdat dat geen toevoegingen heeft. Het is onverstandig steeds hetzelfde brood te eten. Ook hier geldt voor dat het slim is om te variëren. In sommige weken wordt aan elke avondmaaltijd een avocado toegevoegd. Ook hiervoor geldt dat het niet slim is om steeds hetzelfde te eten. Bovendien is het ook niet fijn als je maaltijd elke dag hetzelfde smaakt. Vaak worden er rozijnen of ander gedroogd fruit geadviseerd. Het advies van het Voedingscentrum is om dit te beperken tot maximaal 20 gram per dag. Als je bijna deze dag fruit eet kun je dat beter vervangen door wat noten en/of zaden of een beetje rauwkost.

Let op je tanden!

In het boek wordt niets gezegd over tandbederf. Je tanden worden echter niet heel blij als ze de hele dag in aanraking komen met fruit met een PH-waarde van lager dan 5,5.

Als je graag iets eet ben je een liefhebber geen deskundige

Als je een boek leest is het handig om vooraf even te checken wat de opleiding van iemands is. Julia heeft geen opleiding gevolgd in voeding en ook geen wetenschappelijke opleiding. Als iemand geen voedingsopleiding heeft is het niet handig om adviezen zonder meer te volgen. Verder vind ik het voor de consument erg verwarrend als in een boek staat dat het een wetenschappelijk onderbouwd boek is, terwijl de auteur geen wetenschappelijk onderzoek kan beoordelen. Zoals je ziet blijkt uit de berekeningen dat de kans op tekorten aanzienlijk is als je de adviezen in het boek volgt. Dat is in ieder geval niet gezond! Of je ervan afvalt is onafhankelijk van wat je eet, maar hangt af van of je minder eet dan verbruikt op langere termijn. Dat staat ook in het boek, maar de suggestie wordt ook gewekt dat dit voor fruit anders zou zijn. Dat is niet zo!

Conclusie

Conclusie: fruit hoort (uiteraard) thuis in een gezond voedingspatroon, maar zorg wel dat je voedingspatroon alle nodige voedingsstoffen bevat.