Er zijn drie uitgangspunten als je gezond wil eten:
– eet bewust
– eet voeding met voedingsstoffen
– eet gevarieerd, meer plantaardig

Als je deze basis goed toepast is de kans kleiner dat je te veel eet.

 

 

 

 

 

 

Hoeveelheid kcal, vezels en koolhydraten in gekookte groente en fruit

Hoeveelheid mineralen in groente en fruit

Hoeveelheid in water oplosbare vitamines in groente en fruit

Hoeveelheid in vet oplosbare vitamines in groente en fruit

Conclusie

Groente bevat minder kcal, meer vezels, meer mineralen. Ook voor de meeste vitamines geldt dat groente deze meer bevat dan fruit. Mensen met overgewicht hebben vaak last van insulineresistentie en kunnen daarom beter niet onbeperkt koolhydraten eten. Het is uiteraard verstandig om te kiezen voor voeding met voedingstoffen. Groente is een slimmere keuze omdat die minder koolhydraten en kcal bevatten (zie het eerste plaatje). Fruit (2 tot 3 stuks per dag) hoort uiteraard wel in een gezond voedingspatroon thuis.

Aanvulling naar aanleiding van een vraag

Alle voedingstoffen zijn niet alleen koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen maar ook vezels. De vezels in volkoren producten zijn anders dan in groente en fruit. Als je volkoren producten eet, kies je er voor je kans op het risico op coronaire hartziekten te verlagen (Richtlijnen goede voeding, pagina 39).