Wie is Liesbeth Oerlemans

Als adviseur, docent en schrijver met een passie voor voeding en gezondheid leer ik de consument direct en indirect feiten van fabels onderscheiden. Ik ben wars van hypes en een groot voorstander van het gebruiken van het gezonde verstand.

Ik doorgrond complexe situaties snel en weet met adequate oplossingen te komen. Zo geef ik gedegen, goed onderbouwde adviezen die door mijn heldere en open communicatie en empathie op draagvlak kunnen rekenen. Ik neem vaak het initiatief en start graag nieuwe projecten.

Met mijn visie over hoe te communiceren richting de consument help ik bedrijven hun verhaal duidelijk te vertellen. Met deze aanpak informeer ik tegelijkertijd ook consumenten en leer ze hoe ze bewuste keuzes kunnen maken. Ik combineer hiervoor kennis en ervaring. Mijn expertise heb ik opgebouwd met opleidingen op het gebied van marketing, communicatie en voeding. Mijn inzichten heb ik opgedaan door het op de voet volgen van bedrijven uit de levensmiddelenindustrie en haar consumenten.

Ik maak me zorgen om de consument die er echt geen biet meer van begrijpt. Bedolven onder marketingboodschappen is het moeilijk kiezen. En nee, dan bedoel ik niet alleen de ‘feel good’-boodschappen van fabrikanten, ook de partijen die zich graag profileren als actievoerders tegen de industrie. Door slim in elkaar gestoken campagnes worden tegengestelde belangen uitvergroot. Het gevolg is een verharding van standpunten waardoor misverstanden ontstaan en de kloof tussen bedrijven en consumenten nog groter wordt. Daar heeft niemand iets aan.

Om de ontstane impasse te doorbreken stel ik vragen, deel ik mijn kennis en verbindt partijen die elkaar nodig hebben. Ik geloof in een wereld waarin we met respect naar elkaar luisteren. Door informatie te delen en nieuwsgierig te zijn naar andere visies krijg je inzicht in elkaars intentie en belangen. Zo ontstaat een echte relatie waar iedereen beter van wordt. De jarenlange investeringen op dit vlak hebben me een groot en breed netwerk opgeleverd, waardoor ik de juiste personen met elkaar in contact kan brengen. Zo vervul ik mijn rol als gangmaker.

Geloof me, de rol die ik kies vind ik enorm spannend en vraagt soms moed. Ik neem graag de verantwoordelijkheid om de verhalen die worden verteld aan de consument en de producten die worden aangeboden kritisch, maar constructief te beoordelen. Niemand wordt immers beter van een consument die op het verkeerde been wordt gezet. Het innemen van een genuanceerd standpunt brengt me ook wel eens in een kwetsbare positie, maar de producent heeft baat bij betere communicatie en de consument heeft recht op eerlijke informatie.