Recensie The 80/10/10 Diet

Regelmatig denk ik dat ik het gekste boek over voeding nu echt wel gelezen heb. Maar tot mijn verwondering zijn er altijd nog boeken over voeding die nog gekker zijn. Dit keer las ik het boek 80/10/10 geschreven door Dougla N. Graham. Dit boek wordt door veel veganisten als leidraad gezien voor een gezond leven. Zo zag ik nu dat de ‘theorie’ van The Green Happiness (deels) afkomstig is uit dit boek. Ook hetgeen Julia Kang (die extreem veel fruit eet, maar ze eet niet volledig veganistisch) deelt via Facebook lijkt hierop gebaseerd te zijn. Ik vind het vooral verontrustend dat mensen die in staat zouden moeten zijn om zelf na te denken, dit boek zien als een serieuze bron voor voedingsadvies. De schrijver is niet opgeleid in voeding. Het boek staat boordevol meningen die op geen enkele manier aansluiten bij hetgeen bekend is over voeding.

Vet is eng

Het uitgangspunt in dit boek is dat je de hoeveelheid vet extreem beperkt als je gezond wilt zijn. Dat sluit niet aan bij de bestaande richtlijnen maar is ‘gewoon’ de mening van de schrijver. Deze mening blijft hij eindeloos herhalen waardoor je aan het einde van het boek zou denken dat hij wel gelijk zou kunnen hebben. In Nederland ligt de aanbeveling tussen 20 en 40 (bij overgewicht 35) procent van je energie uit vet te halen. Douglas adviseert 10% van je energie-inname. Hij lijkt erg bang te zijn voor vet. Ooit waren we dat in Nederland ook maar die tijd ligt al ver achter ons: dat was de tijd van de campagne ‘let op vet’. Weet jij dat nog? Je valt af als je minder eet dan verbruikt op de langere termijn. Dat geldt voor alle kcal en niet alleen die uit vet.

Eiwitten zijn nauwelijks nodig

Douglas vindt op basis van een crossectioneel onderzoek dat het aanbevelen van 5 tot 6 procent van je energie uit eiwitten een goede norm is. In Nederland is het advies echter op basis van meer studies minimaal 10% en maximaal 25% van je energie uit eiwit te halen. Deze 10% is zeker te laag als je weinig kcal eet. Gebruik dan als veganist de norm 1,0 gram per kilogram gewicht. Dus bijvoorbeeld bij een gewicht van 60 kilo betekent dat 60 gram eiwit.

Prop je vol met koolhydraten

Douglas adviseert minimaal 80% van je energie te halen uit koolhydraten. In Nederland ligt de aanbeveling tussen 40 en 70 procent van je energie uit koolhydraten. Douglas adviseert simpele koolhydraten. Het grootste deel moet afkomstig zijn van zoet tropisch fruit. Groente vindt hij niet gezond, met uitzondering van zo’n 8% groene bladgroente omdat daar nuttige mineralen in zitten.

Te hoog bloedglucose uit fruit

Een oorzaak van een te hoog bloedglucose is volgens Douglas eerder te veel vet dan te veel suiker. Bovendien suggereert hij dat suiker in fruit ander suiker is dan kristalsuiker. Dat wordt niet onderbouwd door theorie. Een verhoogd bloedglucose ontstaat als er onvoldoende insuline beschikbaar is om het glucose in je cellen op te nemen. Als dat proces niet goed verloopt ben je insulineresistent. Voor mensen met diabetes geldt dat ook. De belangrijkste oorzaak hiervan is overgewicht en te weinig bewegen. Je bloedglucose gaat vooral omhoog bij het eten van ‘simpele’ koolhydraten. Om een hoge stijging te voorkomen kun je vezels, eiwitten en/of vetten toevoegen aan je voeding. Douglas die niet opgeleid is in voeding beschrijft dat dit niet zo zou zijn.

B12

Iedereen weet dat alleen dierlijke producten B12 bevatten. Douglas heeft daar zijn eigen visie op. Hij vindt niet nodig om altijd B12 te suppleren. Dat is ronduit een gevaarlijk advies.

Energieverbruik zonder bewegen

Om te uit te rekenen hoeveel energie je verbruikt zonder rekening te houden met je bewegingspatroon kun je gebruik maken van de formule van Harris en Benedict. Je ziet in deze formule dat geslacht en leeftijd o.a. aspecten zijn die daarbij belangrijk zijn. Douglas rekent dat echter uit door je gewicht te vermenigvuldigen met 20. Bij een gewicht van 60 kilo is dat dan 1200 kcal. Dat hij de formule van Harris en Benedict niet kent is vreemd.

Bewegen

Douglas adviseert dat je zoveel beweegt dat je dagelijks 800 kcal gebruikt door te bewegen. Behalve topsporters zijn er weinig mensen die dat halen. Hardlopen 11 km/ uur heeft een MET-waarde van 11,5. Dat betekent dat je als je 60 kilo weegt elke dag minimaal 69 minuten zou moeten hardlopen. Dan verbetert uiteraard je conditie. Oefenen met sporten helpt daarbij meer dan fruit eten 😉

Erg eenzijdige eetschema’s

In het boek worden menu’s gegeven voor de verschillende seizoenen. In de zomer start je bijvoorbeeld met een ontbijt 1,8 kilo watermeloen. Je lunch is 0,45 kilo bananen en 0,45 kilo perziken. Het avondeten is in de eerste gang 450 gram mango’s, sap van een halve limoen.  De tweede gang bestaat uit 225 gram mango en 225 gram tomaten. De derde gang is 450 gram romaine sla, 225 gram komkommer en mango, rode peper en 110 gram tomaten. Persoonlijk vind ik fruit lekker, maar niet in dit soort absurde hoeveelheden.

Marketing

Douglas schrijft denigrerend over andere mensen die voedingsadvies geven en suggereert daarmee dat hij geen marketeer is. Het boek wordt echter afgesloten met 62 pagina’s (!) met lofuitingen naar hem. Het wekt de indruk dat hij zelf ook niet overtuigd is van zijn verhaal.

Afvallen met een gezond voedingspatroon

De meeste adviezen werken omdat je bewust nadenkt over wat je in je mond stopt. Dat je ook met de adviezen uit dit boek afvalt is logisch. Met het zo goed als uitsluitend eten van fruit is het lastig om te veel kcal te eten. Daarnaast moet je volgens de adviezen uit dit boek intensief sporten. Een gezond advies is echter ook een volwaardig en dus gevarieerd advies gebaseerd op basis van kennis van inhoudsdeskundigen. Als je fruit eet en verder geen opleiding hebt ben je een fruiteter maar geen deskundige. Tegenwoordig lijkt het een trend dat mensen zonder opleiding een wetenschappelijk boek schrijven. Dat kan niet en als iemand zonder opleiding dat wel promoot weet je dat dat is om een boek te verkopen en dus niet omdat dit zo is. Wil jij je gezonder voelen? Ga voor advies dan naar iemand die niet alleen zelf fruit eet, maar ook de aanbevelingen kent. Dat is handig als je niet zo van tekorten houdt. En 2 tot 3 stuks fruit passen prima in een gezond voedingspatroon