Wat is groente?

Dat weten jullie best. Maar mensen lijken minder te weten wat groente NIET is. En dat is wel belangrijk omdat we gemiddeld ongeveer de helft van de aanbeveling van groente halen. Hier is dus gezondheidswinst te behalen.

 

 

 

 

 

 

Ik noem een aantal producten die vaak (heel) duur zijn en niet meetellen voor je groenteconsumptie. Als je ze lekker vindt is dat uiteraard een goede reden, maar voor je gezondheid hoef je ze niet te kiezen:

Voordelen groente

Groente levert weinig calorieën en veel voedingsvezels, vitamines en mineralen.Wat voor groente geldt, hoeft niet te gelden voor producten waarin groente is verwerkt. Nee, jammer misschien, maar pizza’s, groentebroodjes, groentechips, vegaplakjes en smoothies vallen niet onder de aanbeveling van 250 gram groente. Bij bewerkingen gaan immers voedingsstoffen verloren. Bovendien is het ook bij deze producten uiteraard belangrijk niet alleen te kijken naar mogelijk gezonde voedingsstoffen, maar ook naar de hoeveelheid kcal, verzadigd vet, zout en suiker.

Duurzaamheid

Ook zijn de meer bewerkte producten minder duurzaam. Dan heb ik niet eens over noodzakelijk extra verpakkingen. Nee, ik pleit er niet voor dat we alleen maar rauwkost eten. Wel voor het gebruik van je gezonde verstand, voor je gezondheid en je portemonnaie. Op je brood voeg je gewoon wat rauwkost toe. Dat is gezonder en goedkoper.

PS

Ken jij nog andere aparte groenteproducten? Ik hoor ze graag.