Een duidelijk logo voor de consument

Mensen vinden nog steeds lastig om een gezonde keuze te maken in de supermarkt. Een duidelijk voedselkeuzelogo zou hen daar een klein beetje mee kunnen helpen. Er is afgesproken dat in het najaar door het ministerie een keuze zal worden gemaakt welk voedselkeuzelogo zal worden gekozen. Tegen deze afspraak in is Hak nu al begonnen met het gebruik van Nutriscore. Appelmoes met toegevoegd suiker krijgt op basis van een algoritme een A, dat is de beste score. Dat roept vragen op of dit logo daadwerkelijk gaat helpen met het kiezen van gezonde(re) voeding.

 

 

 

 

Criteria nieuwe voedselkeuzelogo

In het verleden hadden we een Vinkje op verpakkingen staan. Dat had minstens twee nadelen, waardoor consumenten er te weinig aan hadden, namelijk:

  • lang niet alle producenten deden mee en hierdoor kon een product zonder vinkje beter zijn dan met een vinkje
  • ongezonde producten konden een vinkje krijgen als ze beter waren dan vergelijkbare producten in dezelfde productgroep maar dat betekende niet dat zo’n product ook daadwerkelijk gezond was.

Nutriscore sluit onvoldoende aan bij de Richtlijnen goede voeding

Er zijn meerdere voedselkeuzelogo’s die elk voor- en nadelen hebben. Ik schreef er eerder dit over. Naarmate ik me er meer in verdiep vraag ik me steeds meer af of Nutriscore de consument wel gaat helpen. Een logo dat moet worden uitgelegd is te complex voor mensen die nauwelijks/niet met gezonde voeding bezig zijn. En juist voor die mensen kan een logo zinvol zijn.

In België is Nutriscore al ingevoerd en kun je dus al zien welke letters een product krijgt. Je ziet bijvoorbeeld dat witte pasta net als volkoren pasta een cijfer A krijgt, terwijl witte pasta niet wordt geadviseerd in de Richtlijnen goede voeding. Voor een consument is een logo alleen maar te begrijpen als het zo goed mogelijk aansluit bij de Richtlijnen.

Overigens brengt het aansluiten bij de Richtlijnen goede voeding ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Voor producenten is het belangrijk dat verpakkingen in meerdere landen kunnen worden gebruikt. Een Europees logo zou betekenen dat er wel afwijkingen zijn van de Richtlijnen goede voeding. De vraag is wanneer dat wel en niet meer duidelijk is voor de consument. Als dat onvoldoende duidelijk is zou je ook nog kunnen besluiten dat een logo, welke je ook kiest, de consument onvoldoende gaat helpen. In dat geval zou geen logo de beste keuze zijn.

Wil jij ook aansluiten bij de Nederlandse Voedingsrichtliijnen?

Aansluiting bij de Nederlandse voedingsrichtlijnen lijkt het meeste in belang van consumenten. Manon van Eijsden en Michelle van Roost van kennis & communicatiebureau Voedingsjungle zijn daarom samen met lector Annet Roodenburg en hoogleraren Jaap Seidell, Tiny van Boekel en Kees de Graaf in gesprek gegaan met Charles Wijnker, directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie van het ministerie van VWS. Ben jij het met hen eens dat aansluiten bij de Richtlijnen goede voeding de beste optie is en wil je dit als professional ondersteunen? Dat kan nog steeds door een mail te sturen naar info@voedingsjungle.nl. Zet in je mail ook even voor de duidelijkheid je functie erbij. En of je naam openbaar mag worden gepubliceerd (vergeet dat aub niet, want dan hoeven Manon en Michelle daar niet achteraan)