Deze blog is speciaal bedoeld voor productmanagers die in food werken. Want ik wil een appèl doen dat jullie ophouden met het verzinnen van lightproducten en zelfs de bestaande van de markt halen. De tijd is daar nu rijp voor. En een beloning voor de productmanager die dat lef heeft: een lovend blog van mij. Wie wil dat nu niet? 🙂

Wat betekent de aanduiding light?

Als er ‘light’ op een product staat dan heeft het vergeleken met het gewone product minimaal 30% minder energie (kcal), vet of suikers. Light betekent niet altijd minder calorieën. In vetrijke light-producten zoals light chips, wordt het vet bijvoorbeeld vervangen door koolhydraten en eiwitten die ook energie bevatten.

 

 

Light producten in de praktijk

Ooit was ‘voedingsland’ bang voor vet en paste light producten bij de tijdsgeest, maar inmiddels is dat inzicht veranderd. De focus in de (nieuwe) richtlijnen gezonde voeding 2015 is verlegd. De tendens is nu vooral om suiker te beperken. Verder wordt dagelijks het gebruik van minimaal 15 gram noten inclusief pinda’s geadviseerd. Eerder had vruchtenhagel bij het Voedingscentrum de voorkeur boven pindakaas. Maar gezien de nieuwe richtlijnen lijkt me de kans heel groot dat dit zal veranderen. Pindakaas mag weer zolang er geen zout of suiker aan is toegevoegd!

Pindakaas light

Dat brengt me wel op een product als pindakaas light. Dat klinkt gezond, maar dat is een minder gezonde keuze dan ‘normale’ pindakaas. De vetten in dit product zijn vervangen door suiker, dat we al meer dan voldoende binnen krijgen. Als je als fabrikant transparant zou willen zijn, zou je dus op het etiket schrijvenmet veel meer suiker!’ Er zal logischerwijs geen fabrikant zijn die dat zal doen. Maar wat zou je dan wel op het etiket willen zetten, zodat het juist is en de consumenten het ook willen kopen? Ik zou geen idee hebben. Niet omdat ik fantasieloos ben, wel omdat ik echt niet begrijp dat een dergelijk ‘prutsproduct’ nog bestaat.

Lightfrisdranken

In lightfrisdranken is suiker vervangen door zoetstoffen*. Daardoor bevatten deze dranken geen energie. Dat is een voordeel, zeker voor mensen met overgewicht. Light frisdranken tasten echter het glazuur van je tanden aan. Het is daarom beter water, thee en/of koffie (zonder suiker) te drinken.

Waarom liever geen light

Suiker verzadigt minder dan vet. Ook de smaak van light is meestal minder van de ‘gewone’ versie. De kans bestaat hierdoor dat je extra gebruikt, waardoor je per saldo meer calorieën binnen krijgt in plaats van minder.

Dus lieve productmanagers tijd voor een daadwerkelijke verandering. Als je graag transparant wilt zijn haal je de lightproducten uit je portfolio. En vergeet dat niet aan mij te melden, zodat ik daarover een blog kan schrijven. Ik weet dat jullie me weten te vinden 😉  Wil je iets doen aan je kennisniveau? Ik kom jouw bedrijf graag adviseren wat gezond is en consumenten onder transparant verstaan.

* De zoetstof stevia is niet beter dan aspartaam. De maximale dosis daarvan is zelfs tien keer zo laag als die van aspartaam.