Gisteren las ik een tweet ‘Laat lunchen met een appelflap. Komt vandaag helemaal goed met voorgeschreven twee stuks fruit.’ Ik weet zeker dat die persoon dat niet echt dacht. Maar tevens ben ik er van overtuigd dat er een groep mensen is die dit wel denkt. Nee, niet mijn volgers. Maar wel die veel grotere groep mensen die niet met voeding bezig is. En juist die mensen hebben advies nodig. Niet over  superfood, maar over hoe ze eenvoudig gezonde keuzes kunnen maken.

Vertel liever wat mensen wel zouden moeten eten

Jammer dat de media dit niet oppakt. Alles voor lees- en kijkcijfers. Superfood is geen onderwerp voor de ‘gemiddelde’ Nederlander. Superfood kun je wel goed gebruiken om marketingtrucs helder uit te leggen. Hoe zou het zijn als in ieder geval de publieke omroep eens wat informatie zou ver-strekken over gezonde voeding? En niet het afzetten tegen superfood, maar mensen ‘gewoon’ leren feiten van fabels te onderscheiden. Niet wat je niet moet kiezen, maar juist wat je wél zou kunnen kiezen.

Bloggers krijgen soms veel geld om iets te promoten

En inderdaad ook uitleggen dat er blogs zijn waarvoor enorme bedragen worden betaald door belanghebbenden. Een blog over superfood kan je 4.000 euro opleveren. Zo zijn bloggers te koop.

Een appel bevat 70 kcal, een appelflap 360

Voor de leken die graag iets praktisch lezen. Een appelflap bevat maximaal één appel, maar ook veel suiker en vet. Een appel bevat ongeveer 70 kilocalorieën, een appelflap 360 kilocalorieën. Dus helaas, een appelflap is geen gezonde vervanger van een appel 🙂