Verwarring alom over het eten van volkoren brood. Is dat nu echt niet gezond? Als zelfs een bakker dat zegt, dan is brood misschien echt wel niet gezond. Dat is wat de gemiddelde consument zal denken. Maar wat is waar? Is volkoren brood niet gezond?

Deze discussie heeft vele aspecten. Om te beginnen zeggen paleo-aanhangers dat je weinig/geen graan zou moeten eten, omdat dit de darmwand aan zou tasten. Deze theorie is achterhaald. Paleo-aanhangers blijven dit echter zeggen. Zelf sta ik hier niet achter. In een volwaardig menu passen granen uitstekend.

 

 

 

De vezels van volkoren granen horen ook in een gezond voedingspatroon

Het Voedingscentrum adviseerde gemiddeld zeven boterhammen. In 2016 is dat iets minder. Ze vinden dit belangrijk vanwege de vezels en de vitamines/mineralen o.a. jodium. Ik vind dat persoonlijk nogal veel en zou dat niet adviseren. De reden dat het Voedingscentrum dat doet is omdat de vezels van brood anders zijn dan die van groente en fruit en deze een ander effect hebben op je gezondheid.

Menno, de bakker die in het stuk in de Volkskrant staat, zegt dat volkoren nauwelijks meer voedingswaarden zou hebben dan wit brood. En dat het bovendien veel fytinezuur bevat.  Het gaat erom dat in het volkoren brood de hele graankorrel in het meel is opgenomen en dat deze bij voorkeur molensteen gemalen is. Daarnaast moet het brood voldoende lang rijzen (dan is het fytinezuur voldoende afgebroken).

Conclusie

Eet volkoren brood.  Dat is wat duurder, maar het vult beter, waardoor je er ook minder van nodig hebt.

Binnenkort zal ik nog een uitgebreider stuk over de glycemische index en fytinezuur schrijven.

Aanvulling 3 oktober 2012
Een reactie van het Voedingscentrum in de Volkskrant.

Aanvulling 4 oktober 2012
Of je gezond eet is altijd afhankelijk van je hele voedingspatroon. Dus is eigenlijk is het niet correct om een los product gezond of niet gezond te noemen. In voedingsadvies is dat soms toch wel handig om er een (belangrijk) element uit te lichten, omdat het anders voor een leek niet meer te volgen is. Je kunt niet in een keer degelijk uitleggen hoe een gezond voedingspatroon eruit ziet. Dat is een onderwerp dat te groot is om te bevatten voor een leek. De kracht van een therapeut is om daarbij de essentie voor de cliënt  te selecteren. Van brood alleen word je dus ook niet dik. Het gaat daarbij om de totale kcal van je hele voedingspatroon. Ik ben er zelf een voorstander van om voeding te eten met waardevolle voedingsstoffen. Ik vind dat volkoren brood hiertoe behoort.  In de media gaat het altijd om het algemene advies. Dit advies hoeft voor het individu niet te gelden. Als je een glutenintolerantie hebt is volkoren brood uiteraard geen geschikte voeding.  1% van de bevolking heeft coeliakie. De groep die slecht op tarwe reageert is wel wat groter, maar dat betekent niet automatisch dat het algemene advies zou moeten zijn dat je geen volkoren zou moeten eten.