Foodwatch: een held kiest liever voor verbinding dan polarisatie

Gisteren las ik Het Hedendaagse Heldenboek. Een bezielend praktisch boek waar idealen en RCT’s (manier om informatie te vinden met behulp van wetenschappelijk onderzoek) met elkaar worden verbonden. Dit boek inspireerde me deze blogpost te schrijven.

Liever kleine actie dan een grote droom

Wat een mooi boek, dat je moet lezen als jij de wereld een stukje mooier wil maken op jouw manier. Ieder heeft eigen doelen en dat is goed. Want een optelsom van kleine stapjes die je daadwerkelijk maakt heeft meer impact dan uitsluitend dromen over iets groots. Als je zelf het goede
voorbeeld geeft verandert je omgeving ook, zelfs als je dat nog niet beseft. Alleen al door oprecht te luisteren naar iemands verhaal kun je de wereld voor iemand fundamenteel beter maken. Ik ben zo’n geluksvogel die dat het afgelopen jaar een aantal malen heeft mogen ervaren. Goede daden zijn besmettelijk!

Iedereen is een held

Iedereen heeft wel eens iemands leven beter gemaakt door iets wat je zei of deed en als je denkt dat dat niet zo is ben jij één van die mensen tegen wie het (nog) niet is gezegd. Er zijn 6 miljard interpretaties van de wereld en als je de interpretatie van één persoon verandert, kun je al een wezenlijke impact hebben op de wereld.

Je zorgen maken is de verkeerde kant op dromen

Op het gebied van voeding zijn veel mensen boos, heel boos door wantrouwen. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het je voldoening geeft om je samen te richten op boos zijn in plaats van oplossingen. Als je alleen kunt noemen wat er fout is zonder realistische alternatieven te bieden wordt de wereld geen fijnere plek. Nee, een held is onbevangen en bedenkt een plan om bedreigingen om te zetten in kansen.

Wees aardig voor jezelf en anderen

Een held houdt ervan om met iedereen te communiceren. Het onbewuste bevooroordeelde beeld dat je hebt gevormd hoeft namelijk niet overeen te komen met de realiteit. Iedereen verdient een kans en heeft een verhaal waarom hij of zij is, zoals die is. Bij een heldhaftig bestaan hoort dat je weigert om wie dan ook onderuit te halen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Maar door met respect naar elkaars perspectief te luisteren kun je mogelijk achterkomen wat de reden is waarom iemand iets zegt. Het zou zomaar kunnen dat daar een behoefte achter zit die niet eens zo anders is dan die van jou zelf.

Helpen doe je het beste met je hart en verstand samen

In deze tijd waar alles snel moet nemen mensen vaak nauwelijks de tijd zich ergens in te verdiepen. Toch kan kennis opdoen je helpen om de wereld een beetje beter te begrijpen. Een hedendaagse held staat stil bij gewoontes, verzamelt informatie , denkt na over de bevindingen en blijft openstaan voor veranderingen. Als held heb je vaak geduld nodig en dan is het fijn om te voelen dat wat je doet nut heeft.

Consumenten hebben recht op goede informatie

Mijn persoonlijke missie is dat je zelf beter leert hoe je gezonde voedselkeuzes kunt maken passend bij je eigen wensen.  Die wensen hoeven niet aan te sluiten bij wat ik zou adviseren als optimale keuzes. De beste keuze qua voedingspatroon/leefstijl is immers die keuze die zo gezond mogelijk is maar je ook het beste vol kunt houden. Diegene die het meeste verwarring schept hoe je beste gezonde keuzes kunt maken is momenteel Foodwatch. Het is een negatief zeurclubje zonder enige (positieve) impact. Dat kan anders, ik heb er ook vertrouwen in dat Foodwatch beter kan dan dat ze nu doen.

Heldendieet Foodwatch

Geweld ontstaat als mensen zo sterk in hun overtuigingen zijn vastgelopen dat ze niet meer de verbinding met anderen willen leggen. Dat zie je bij Foodwatch en hun volgers. Dat is jammer en ik noem hen bewust in deze post omdat ik weiger te geloven dat ze zelf gelukkig worden van het ophitsen van consumenten die er steeds minder van begrijpen. Als je niet meer met elkaar praat is de kans groot dat je geen oog hebt voor andere perspectieven en je daardoor radicaliseert in plaats van participeert. Ik ben ervan overtuigd dat je bij Foodwatch gaat werken als je de wereld wat mooier wil maken. Maar waarom doen ze dat dan niet? Daar moet een reden voor zijn die ik graag zou willen
weten. Ik denk zelf dat het al zou helpen als Foodwatch begrip zou hebben voormensen die zelf (wegens ziekte of gebrek aan tijd) niet kunnen of willen koken.Dan wordt het namelijk ineens relevant om samen de producten uit de fabriek te verbeteren in plaats van er doelloos tegen aan te trappen.  Communiceer niet alleen het negatieve dat opvalt, maar ook wat goed gaat! Mensen bangmaken belemmert mensen. Een held vindt het belangrijk dat mensen slimmere keuzes kunnen maken bij het kiezen van hun voeding. Ik denk dat jullie zo’n held kunnen zijn.  Hoe kan ik helpen de ontstane kloof te overbruggen?

Zelf een held zijn of worden?

Lees vooral Het Hedendaagse Heldenboek als jij ook een positieve impact op de wereld wil hebben.