Waarom mag je wel suiker promoten in diksap en niet in Cola!

Kindermarketing we zijn er fel tegen. Ik ben er ook tegen, maar dan wel in alle gevallen. Het geldt niet alleen voor o.a. Haribo, Jumbo en Coca Cola dat ze daarmee moeten stoppen, maar dat geldt ook voor diksap. Ik ben een voorstander van onbewerkte, gevarieerde (meer plantaardige) voeding en niet te veel.

Suiker uit de natuur is de zelfde suiker als uit de suikerpot

Sommige mensen lijken echter te denken dat als iets onbewerkt is dat je er niet van aan komt. ‘Een tussendoortje van ruim 400 kilocalorieën (mijn aanvulling: dat is heel veel) van noten en kokosvet komt uit de natuur en je komt er dus geen gram van aan‘ schrijft iemand. Zo zijn er nog steeds mensen die denken dat suiker uit de natuur iets anders is voor je lichaam en het geen overgewicht en tandbederf kan veroorzaken. Dat is niet terecht.

 

Overgewicht ontstaat als je meer eet dan verbruikt  en geldt voor elke calorie. Dus ook voor een calorie uit de natuur. Je tanden en rest van je lijf maken geen verschil tussen suiker dat wel of niet uit de natuur komt. Waarom geloven we dat dan wel? Ik weet het niet goed. Enerzijds suggereren de teksten op commerciële websites en blogs dat dit dit zo is. Anderzijds hebben veel mensen hun gezonde verstand ‘gewoon’ uitgezet. Ik pleit ervoor dat iedereen weer zelf na gaat denken in plaats van alles blindelings te geloven.

Liever fruit i.p.v. sap

Terug naar diksap. Is dat onbewerkt? Denk even na. Het antwoord is: nee in de natuur komt het voor aan een boom of struik als fruit en niet als sap. Sap wordt afgeraden in de nieuwe richtlijnen omdat het te veel suiker bevat en niet verzadigt. Appelsientje communiceerde dat sap gebruikt kon worden als vervanger van fruit maar trok deze campagne terug.

Om een of andere reden denken mensen toch dat diksap gezond is. Dat komt omdat ze niet weten hoe het wordt gemaakt. Ik leerde dat fruit wordt schoongemaakt en geperst.De vruchtenpuree wordt gefilterd tot sap en vervolgens verhit onder vacuüm tot maximaal 75ºC waarbij het aroma behouden blijft. Het ingedikte sap wordt gepasteuriseerd bij 85ºC en de fles wordt gesloten. Door het te verhitten (pasteuriseren) wordt het product houdbaar gemaakt, maar zijn niet alleen alle bacteriën gedood. Ook enzymatische processen worden lamgelegd en smaak, vitaminen en gaan verloren. Het resultaat is een stabiel houdbaar sap dat maanden goed blijft. Aan diksap wordt verder niets toegevoegd.

Als je in de NEVO-tabel kijkt zie je dat diksap gemiddeld per 100 gram niet aangelengd sap 69,5 gram suiker (mono- en disachariden) bevat. Er zitten nog maar weinig vitamines en mineralen in, alleen kalium is per 100 gram met 661 mg nog best aardig. Maar je gebruikt geen 100 gram diksap per glas. Volgens de caloriechecker is 20 gram diksap een gebruikelijke portie. Dat is dus 14,0 gram suiker in 1 glas en 56 kilocalorieën. Het is lastig om de verschillende sappen te vergelijken. Want als je aan het product meer water toevoegt lijkt het beter. Maar schijn bedriegt als je er dan weer meer van gebruikt om het aan te maken.

Af en toe als traktatie kan diksap best maar liever water

Kun je dan nooit diksap drinken? Ja wel af en toe als extra. Bedenk wel dat een glas diksap meer dan 4 suikerklontjes bevat en het advies van de WHO (World Health Organisation) is maximaal 25 gram vrije suiker te gebruiken. Na een glas diksap blijft er dus zo goed als geen ruimte over voor een koekje of snoepje.

Ik had hierover een discussie met Dixap op Facebook. Die discussie werd verwijderd. Ik weet niet waarom maar hier kun je zien wat de discussie was:

Onder het bericht van Mind Your Feed staan reacties als: ‘Onze dochter kreeg al snel diksap te drinken, eigenlijk als eerste na de melk voeding. Met als gevolg, zo denk ik , dat ze nu niet anders wil. Maar het voelt niet goed, die suikers. Gelukkig bestaat er deze dixap.‘ en ‘gezonder drinken voor willen schotelen dan de standaard ranja.‘ en ‘Ik wil het heel graag winnen omdat ik van natuurlijke smaken houd zonder al die suikers’. Hieruit blijkt wel dat dit blog niet overbodig is. Deze kindermarketing van Dixap suggereert dat hun suiker wel gezond is. Dat is niet zo. Ons lichaam maakt geen verschil tussen suiker en suiker. Wen je kind liever aan water en/of thee (zonder suiker). En gebruik je eigen gezonde verstand weer. Je kunt zelf best bedenken dat zoete limonade lekker kan zijn, maar niet gezond kunt noemen.

Aanvulling 16 augustus 2016

Vandaag had ik een erg leuk gesprek met Dixap. Ik zag er vooraf een beetje tegen op omdat het best lastig is een familiebedrijf uit te leggen dat het product niet meer zo goed past in de nieuwe voedingsinzichten. Zij geloven intrinsiek dat hun product goed is. Maar het leuke was dat ze ook daadwerkelijk open stonden voor mijn inhoudelijke inbreng. Ze proberen in hun communicatie zodanig te communiceren dat er geen foutieve informatie wordt verstrekt. Zo zeggen ze altijd dat water en thee de voorkeur heeft. En dat als je Dixap gebruikt ook minder kunt gebruiken. Zo hebben ze een project bij sportscholen waar ze als reactie kregen dat kinderen het niet zoet genoeg vonden. Hun reactie was ‘dat is goed, want we kunnen beter aan een minder zoete smaak wennen.’ Nee ik promoot niet ineens diksap 🙂 Maar wederom leer ik dat marketeers echt niet uitsluitend hun producten willen promoten maar ook hun verantwoordelijkheid willen nemen. Juist dat spanningsveld maakt het voor een blogger zoals ik boeiend om met bedrijven te praten. Mijn drive is immers consumenten te informeren, maar dat gaat alleen goed als je oog hebt voor ‘alle’ facetten.

Meer weten? Volg dan onze Facebook pagina Sweet Control