Appelsientje telt echt niet mee als fruit! Maar ook een compliment!

Onderstaande tekst schreef ik gisteren, zonder dat met Friesland Campina af te stemmen. Vandaag heb ik een aantal malen contact gehad met een erg mooi resultaat. De intentie van hen was om uit te leggen dat Appelsientje fruitsap is en niets anders. Maar ik vond niet sterk dat het vergeleken werd met fruit. De campagne is daarom per direct gestopt. Ook in de abri’s wordt de campagne stopgezet, maar dat duurt uiteraard een paar dagen om dat praktisch te organiseren. Friesland Campina verdient alle lof dat ze zo snel iets hebben gedaan met kritiek. Echt een enorm compliment daarvoor van mij 🙂

Onderstaande tekst schreef ik gisteren

Ik probeer altijd fair te zijn naar de industrie, omdat ik daar ook integere wetenschappers ken. Ja, ik weet het dat mijn volgers me dat (soms) zelfs kwalijk nemen. Maar soms kan ik echt niet anders concluderen dat de gezondheid van mensen echt volstrekt onbelangrijk is voor een commerciële partij.

Ik zag op Facebook deze foto:
De tekst daarbij van Appelsientje was ‘Twee stuks fruit: we weten dat het goed voor ons is, toch lukt ‘t ons niet elke dag. Maar wist je dat een glas Appelsientje Sinaasappel meetelt als je tweede portie fruit?’ Dat is pertinent niet waar. De World Health Organisation adviseert de vrije suikers zoveel mogelijk te beperken. Onder de vrije suikers vallen ook de mono- en disachariden in sap, ook als ze niet zijn toegevoegd (zoals in Appelsientje).

Verder staat in de nieuwe richtlijnen goede voeding 2015 ‘drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken‘. Dat weten ze heus we bij Appelsientje. Kan iemand me bij Appelsientje uitleggen waarom deze campagne wordt gevoerd?

Sap is geen vervanger voor fruit

Voor de duidelijkheid, voor wie het minder volgt: fruitsap of je het nu zelf perst of niet is GEEN vervanger van fruit onder andere omdat het minder verzadigt. Beter drink je het niet, maar als je het wel wil drinken doe er dan water bij. Bij Appelsientje halfzoet heeft de fabrikant zelf water toegevoegd en het daarom duurder gemaakt. Ik schreef er eerder dit over.

Reactie van Appelsientje (onderdeel FrieslandCampina) 14 maart 2016

‘Met de huidige campagne van Appelsientje, die gebaseerd is op de huidige Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum, willen wij benadrukken dat fruitsap geperst fruit is. Fruitsap bevat alleen voedingsstoffen uit fruit, zonder verdere toevoegingen.  Fruitsap bevat daarom niet alleen de suikers uit het fruit, maar ook van nature aanwezige vitaminen en mineralen zoals vitamine C, foliumzuur en kalium’. Mijn reactie hierop is dat de hoeveelheid energie niet opweegt tegen de hoeveelheid voedingsstoffen. Ook worden volgende week de nieuwe richtlijnen van het Voedingscentrum gepresenteerd, die in grote lijnen al in november bekend waren. Nadat ik contact had met een voedingswetenschapper heb ik daarna weer contact opgenomen met persvoorlichting met de vraag ‘willen jullie daadwerkelijk zo met de consument om gaan?’ 1,5 uur later belde de persvoorlichter terug dat ze mijn kritiek intern hadden besproken en de campagne zouden stoppen. Dat had ik niet verwacht na mijn gesprek met de voedingswetenschapper. Je ziet dan dat de aanhouder wint als je voedingskennis en mediacontact combineert.

Ik onderhoud regelmatig contact met journalisten met het doel de consument juist te informeren. Dat deed ik in dit geval ookHet resulteerde in dit item in RTL Z.

Ik word door deze case in het boek Stakeholdermanagement van Paul Stamsnijder genoemd als voorbeeld hoe een individu een multinational kan beïnvloeden.