En toen ging midden maart in het kader van COVID19 plotsklaps de bieb dicht. Gezien mijn beperkte budget is de bibliotheek voor mij alles. Sinds ik weer in Haarlem woonde had ik niet alleen een ‘gewone’ bieb, maar ook een stationsbieb waar de nieuwste boeken liggen. Ook voor de ‘corona-sluiting’ jubelde ik regelmatig dat de stationsbieb alleen al een reden is waarom ik graag in Haarlem woon.

 

 

 

 

 

Ongelijkheid in toegang tot kennis en nieuws

Gedurende de sluiting werd ik me echter ook van iets anders bewust, namelijk dat de sluiting van een bibliotheek extra ongelijkheid creëert door ongelijke toegang tot kennis. Want de bieb is meer dan alleen boeken. Je kunt er o.a. ook kranten en tijdschriften raadplegen. Ook die kosten best veel geld en als je je dus geen abonnement kunt veroorloven had je in Haarlem 20 weken ‘gewoon’ geen krant. Niemand leek zich daar druk over te maken.  Ik ben bang dat bestuurders, op een enkeling na, zich  daar zelfs niet eens bewust van zijn/waren. Dat kan veel beter.

9 weken zonder bieb en 20 weken geen krant in de bieb

Mijn eigen bieb was zeer traag. Van midden maart tot 18  mei gebeurde er helemaal niets. We kregen midden maart een mail dat ze gesloten en dat was alle communicatie via de mail. Bij andere bibliotheken werden afhaalpunten opgezet en ludieke acties bedacht om contact te houden met leden. 11 mei mocht de bieb van het RIVM eindelijk weer open. Dat werd in Haarlem zonder uitleg toch weer een week later. De eerste weken leek de bieb meer op een ic. De boeken moesten van het RIVM aanvankelijk 72 uur in quarantaine. Wat in de catalogus als aanwezig stond hoefde dus helemaal niet in het schap te staan. Reserveren kon aanvankelijk niet. De eerste weken ging ik dagelijks naar de bieb om boeken te bemachtigen die ik zo graag weer wilde lezen. Dat lukte niet. Kranten en tijdschriften waren er helemaal niet tot begin augustus.

Eigen bieb

Op Facebook heb ik best veel volgers en vroeg ik daarom aan mijn volgers of ik bepaalde titels van hen kon lenen. Iemand die ik niet zo goed ken, maar blijkbaar begreep hoe belangrijk dat voor me was stuurde me een boek op. Hoe aardig en fijn is dat Femke! Wat mij heeft verbaasd is hoe weinig het inlevingsvermogen was van sommige anderen. Die vonden dat ik maar moeilijk deed, zonder zelfs maar te vragen wat er precies aan de hand is. Oordelen lijkt eenvoudiger dan actief luisteren en vragen waarom het mij zo bezighield. In maart zeiden veel mensen dat de wereld voor altijd anders zou zijn. Ik zou graag willen dat dat daadwerkelijk zo zou zijn maar ik zie een andere realiteit. Mensen pakken hun gebruikelijke activiteiten weer op en zijn niet veranderd. Bij de bieb is wel iets veranderd. Die hebben het virus aangegrepen om de openingstijden fors te beperken. Het lijkt er op dat een virus hielp om budgetten op orde te krijgen.

Tweede golf

Gelukkig is de stationsbieb ook weer open en kan ik dus weer volop de boeken lezen die mijn interesse hebben. In een lastige tijd kunnen boeken toegang bieden tot een andere wereld die in de realiteit (even) niet bereikbaar is. Deze blog was niet bedoeld als klacht over mijn eigen bieb. Ik hoop echter wel dat er iets is geleerd  mocht er een tweede golf komen. Ik bood het eerder ook al aan, ook bij een tweede golf help ik graag mee als ik daardoor wel boeken kan reserveren en ophalen. Een wereld met COVID19 met fijne boeken is immers voor mij en veel andere lezers zoveel fijner dan zonder zelf uitgekozen boeken.

Update 25 november 2020

Begin november werd in de persconferentie aangekondigd dat de bibliotheek per 5 november weer twee weken dicht zou moeten. Na een paar dagen werd dat onder politieke druk (deels) weer teruggedraaid. Logisch want iedereen die wel eens op een bibliotheek komt weet dat het daar (behalve op zaterdag) zelden druk is. Een bibliotheek zorgt voor informatiegelijkheid. Toch bleef de bibliotheek in Haarlem dicht. Volgens de tekst op de site was de reden dat ze het virus niet wilde verspreiden. Overal in Haarlem is het stervens druk. Het was nergens zo rustig dan in de bibliotheek. Dat was een besluit van onze veiligheidsregio die het prima vindt dat het krioelt van de mensen in het centrum en de Ikea, maar bang is voor een uitbraak in de bibliotheek. De bibliotheek vond het wel fijn want het kon zo geld besparen. Hoe vreemd is dat?

Vorige week ging de bieb in Haarlem weer open. Je zou verwachten dat ze eindelijk weer alle dagen open zouden zijn om bezoekers zoveel mogelijk te spreiden. Nee, nu vinden ze het juist weer logisch om zoveel mogelijk mensen tegelijk te laten komen en is de bieb in het centrum drie van de zeven dagen gesloten tot zeker eind december. Als je erg cynisch bent zou je kunnen denken dat ze er echt alles aan doen om een uitbraak te forceren zodat ze weer geld kunnen besparen door helemaal dicht te gaan.

Ze beweren via Twitter dat ze dicht zijn omdat hen dat meer ruimte biedt om toe te werken naar betere en ‘coronaproof’ dienstverlening. Wat dat betekent weet ik niet. Elke keer weer opnieuw als ik vestiging centrum binnenloop wordt het pad nog steeds geblokkeerd door iemand die mandjes uitdeelt en best een paar meter verder kan gaan staan. Hierdoor kun je geen 1,5 meter afstand houden. Als je na maanden zoiets eenvoudig nog niet kunt regelen zal dat in januari ook niet zijn gelukt. Dan ook maar in 2021 voor de helft dicht? Zo laat je als bibliotheek helaas zien dat je zelf vindt dat je geen functie hebt. Dat hebben ze echter well

Verder kunnen er geen kranten worden gelezen. Dat is wel toegestaan door het RIVM. In de zomer was dat enkele weken wel zo, maar dat is al weer een tijdje afgeschaft. Inmiddels is dat in het totaal al zo’n 30 weken het geval. Lekker goedkoop en de lezers kunnen wel klagen, maar met die klachten gebeurt toch niets. Zelf heb ik inmiddels gelukkig wat meer geld te besteden en maar een abonnement op een krant aangeschaft omdat de bieb deze dienstverlening niet meer biedt. Een aantal lezers van de bieb kunnen zich dit niet permitteren en hebben gewoon pech dat ze geen toegang hebben tot deze informatie.

De bieb is dit jaar al 11 weken dicht. En nu nog zes weken voor de helft dicht. In totaal is dat dus 14 weken. Het ‘goede’ nieuws is dat je abonnement als je dat vraagt twee maanden wordt verlengd. Bij het duurste abonnement is dat tien euro waard. Daar koop je geen boek voor en slechts twee weken een krant. We willen geen compensatie maar een bieb die gewoon open is en ‘normaal’ functioneert. Met leiding die meer om het belang van lezers geeft dan eigen budgetten.

Update februari 2021

Eindelijk zou ook in Haarlem een afhaalbieb gerealiseerd worden. Niet overal, niet in het centrum omdat ze niet in staat zijn dat te organiseren.  En nee, je kiest als lezer niet wat je wil lezen. Dat doet de bieb voor je. Ja echt! Dat kost ze 25 minuten per pakket en mensen kunnen niet lezen wat ze zelf kiezen. We wonen niet in China! Een gereserveerd boek dat ik zelf kies uit de kast pakken kost misschien 5 minuten, max 10 minuten. waar zijn ze in vredesnaam mee bezig?

In 1,5 maand zijn er 2000 pakketten gemaakt, gemiddeld 45 pakketten per dag. Ze kloppen zich zelf daarvoor op de borst? Waarom? Geen idee. Op de bieb in het centrum alleen al komen dagelijks als ze gewoon open zijn dagelijks 1200 tot 1400 lezers.

Dat kan beter

Ik heb al minstens vijf keer aangeboden een ‘normale’ afhaalservice op te zetten, uiteraard Coronaproof. Dat lukt me zeker. Bijna elke bieb – hoe klein ook – heeft dat namelijk al gerealiseerd. Ik heb een telefoon en bel dus een bieb die dat wel kan regelen en vraag waar ik rekening mee moet houden. Mijn aanbod is gratis, hoewel het wel raar is dat medewerkers bij een bieb betaald worden terwijl ik het werk dan gratis voor ze zou zijn. Dan kunnen we wel weer gewoon boeken lezen die we zelf willen.