Wat je kunt leren van je hond

Ik pas deze zomer weer een paar weken op een hond: Zusje! Ik woon in haar huis. De eerste morgen zag ze me als indringer. Dat veranderde snel toen ze snapte dat we een gezamenlijk belang hebben, namelijk een paar onvergetelijk gezellige weken samen.

Een boek met een opsomming van hypes verkoopt goed

Deze week las ik het boek ‘Gezonder met Viv’ en was ik oprecht verbaasd dat het vooral een opsomming van hypes is, maar ze er zelf oprecht van overtuigd is dat ze deskundige is. Het is marketing: een prachtig boek waarin mensen lezen wat ze graag willen. Feiten verkopen immers minder. En nee, niet iedereen krijgt het postuur van Viv. Een gezonde leefstijl is natuurlijk slim als je je fitter wil voelen, maar hoe je eruit ziet is ook genetisch bepaald.

Zonder toegevoegd suiker verkoopt ook goed

Ketchup zonder toegevoegd suiker. Dat gaat om minder dan 3 gram suiker per portie. En dat is maar deels toegevoegd. In tomaten zit immers ook suiker. Broodbeleg zonder toegevoegd suiker maar met fruit. In fruit zit ook suiker. Amandelmelk promoten omdat het minder suiker bevat dan koemelk. De suiker in ‘gewone’ koemelk is van de lactose en valt dus niet onder de definitie van vrije suiker van de World Health Organisation.

Wie wil geen verwarring scheppen?

Omdat zo goed als iedereen bezig is met het eigen belang worden mensen steeds op het verkeerde been gezet. Dat is niet alleen verdrietig als de levensmiddelenindustrie dat doet, maar ook als dat gebeurt in boeken. De consument is gebaat bij eerlijke informatie. Laten we starten om uit te leggen dat toegevoegd suiker of zout niet iets anders is dan niet toegevoegd. Van beiden moeten we niet te veel binnen krijgen, maar dat wisten we al.

Wie is er nu eigenlijk nog voor de consument die er geen biet meer van snapt? Ga jij net als Zusje ook liever op zoek naar het gezamenlijke belang of blijf je liever hangen in je eigen bubble vol met hypes omdat dat beter verkoopt?