Jumbo verkoopt wie(t) van Piet!

Gisteren zag ik via twitter dat Jumbo pepernotendrink verkoopt. Bij de productomschrijving staat halfvolle melk met pepernootsmaak. Dat klinkt als melk met een smaakje. Smaak op zich heeft geen kcal. Dat betekent dat een glas halfvollle melk even veel energie zou bevatten als pepernotendrank. Maar is dat ook zo?

 

 

 

 

 

Gesuikerde melk

Macronutriënt
250 ml halfvolle melk
250 ml pepernotendrank
Kcal
115 kcal
174 kcal
Vet
  3,8 gram
  3,8 gram
Koolhydraten
Waarvan suikers
11,8 gram
11,8 gram
26,3 gram
22,5 gram
Eiwit
  8,8 gram
  8,8 gram

 De ingrediënten zijn:
  • halfvolle melk 93,5%
  • suiker
  • wie (melk): zit er wiet in? Ze zullen vermoedelijk wei bedoelen.
  • maïszetmeel
  • aroma
  • karamelsuikerstroop
  • stabilisator: E407
  • specerijenextracten (kaneel, nootmuskaat, foelie, piment, kruidnagel, kardemom, gember)

Als categorymanager/productmanager heb je de plicht om ook na te denken

Eerder dacht ik dat categorymanagers/productmanagers alleen producten maken om er geld mee te verdienen. Dat willen ze zeker, maar dat is niet hun enige drive. Ze willen gewoon een ‘feel good’ gevoel creëren en denken vaak onvoldoende na over de gevolgen van wat ze maken.

Beste categorymanager/productmanager (niet alleen van Jumbo): in een tijd waarin steeds meer mensen overgewicht hebben, hebben jullie ook de verantwoordelijkheid of misschien zelfs de plicht na te denken over welke producten je beter niet kunt introduceren. En als je ze toch introduceert, zorg dan in ieder geval dat de info correct is zodat mensen zonder veel moeite kunnen zien dat het meer kcal bevat dan verstandig is. Het is geen melkdrank met aroma, maar gesuikerde melk.

Ik neem toch ook aan dat de drank geen wie(t) bevat, maar wei. Toch?