Is EkoPlaza een ideële stichting?

Vorige week plopte in de media dit bericht op. EkoPlaza richt zich tegen AH en Marqt. De algemeen directeur Erik Does van EkoPlaza twitterde gisteren dit bericht en verwijderde het daarna weer. In het blog waarop Erik Does reageert staat ‘Vooral de visie van de directeur van de alsmaar groeiende, best prijzige, biologische supermarktketen over dit onderwerp maakte mij nieuwsgierig. Maar ik ben me rot geschrokken. Wat een gebrek aan bezieling, inlevingsvermogen en maatschappelijke betrokkenheid liet de man zien. Het thema van de avond was de beschikbaarheid van goed voedsel voor de zwakkeren in de maatschappij. Maar Does had het liever niet over zwakkeren en sterkeren in de maatschappij. Hij definieerde het graag als een tweedeling tussen de ‘bewusten’ en de ‘onbewusten‘. Een scheiding tussen hen die wetend en onwetend zijn. En ook die onwetenden konden volgens hem bewust kiezen.’

 

en

 

Tijdens de lezing werd de vergelijking gemaakt tussen ‘de commerciëlen’ als Jumbo en Albert Heijn en hun zogenaamde tegenhanger EkoPlaza.’

en

De biosuper is niet een of andere stichting, waar arm en rijk (of zo je wilt bewust en onbewust) een kilo bio-appels kan kopen voor een habbekrats of een rauwe chocoladereep voor een euro. EkoPlaza is net zoals de Jumbo of Albert Heijn een keihard commercieel bedrijf en geen stichting vanuit het idealistische gedachtegoed dat arm en rijk gezond zouden moeten kunnen eten. Maar betekent dat ook dat het als bedrijf dan moet ontbreken aan een maatschappelijke betrokkenheid? Het lijkt me dat de ‘bewusten’ dat op den duur een enorm gebrek gaan vinden.

Wat een fijn stuk, dat stuk waar Erik Does op reageert. Zelf reageerde hij met ‘wij proberen op transparante wijze en voor de juiste prijs, met normale betalingstermijn aan onze leveranciers, een bijdrage te leveren aan een gezonde levensstijl waarbij biologische levensmiddelen en duurzaamheid ook in de persoonlijke omgang speerpunten zijn.

en

Voordelen van toenemende schaalgrootte hebben we de afgelopen jaren teruggegeven aan de consument door prijsverlagingen die goede voeding weer meer bereikbaar maken.’

Ook EkoPlaza is een commercieel bedrif met streken

Steeds weer wordt door EkoPlaza gesuggereerd dat het hen niet om geld verdienen gaat. Dat is natuurlijk wel zo! Is daar iets mis mee? Nee natuurlijk niet. Het bestaansrecht van elk bedrijf is geld verdienen. Wat is er dan wel mis? Dat EkoPlaza stelselmatig doet of dit bij hen niet zo is. Ze maken daarbij misbruik van het vooroordeel dat biologische winkels per definitie integer zijn en dus transparant zijn. Dat is onzin. De wereld is niet zo zwart wit. Eerder schreef ik al over hoe EkoPlaza en AH om gaan met superfood. Het verdienmodel van EkoPlaza is alleen mogelijk doordat ze flinke winsten maken door superfood te verkopen met onjuiste claims. Minstens een jaar lang stond in hun wekelijkse nieuwsbrief elke keer een claim die wettelijk niet was toegestaan. Zou dit per ongeluk zijn geweest? Zo ja? Dan kenden ze de wetgeving niet. Dat kan niet bij een bedrijf van deze omvang. Of kenden ze deze wet wel en overtraden ze die bewust? Want het is een publiek geheim dat de NVWA onvoldoende mankracht heeft om de wet te handhaven.

Hoe anders is dat bij AH? Simone Hertzberger van AH erkende meteen dan hun claims op superfood niet juist waren en dat ze daarmee direct aan de slag zouden gaan. Ook gaan ze aan de slag met Puur en Eerlijk dat bij de consument veel vragen op riep. Natuurlijk wil AH geld verdienen, maar zij zullen dat ook direct beamen als je hen dat vraagt.

Biologische voeding is duurder en dus niet voor iedereen toegankelijk

En dat EkoPlaza denkt dat hun assortiment voor iedereen die dat wil toegankelijk is: keep on dreaming. Is EkoPlaza duur? Dat weet ik niet. En of ze duurder of goedkoper zijn dan concurrenten dat kan ik persoonlijk helemaal niet beoordelen. Wel weet ik dat biologische voeding duurder is. Dat is inherent aan de keuzes die worden gemaakt. Dat is prima, maar suggereer niet dat het voor iedereen toegankelijk is. Sommige mensen zijn al blij dat ze voldoende kunnen eten. En nee, die groep is niet leuk voor een commercieel bedrijf. Maar dat is juist wel de groep die hulp het beste zou kunnen gebruiken.

Mijn droom als nuchtere natuurgeneeskundige? Een budget om juist ook deze groep mensen die geen klant zijn bij de EkoPlaza’s van deze wereld te kunnen helpen. Wie pakt deze handschoen samen met mij op?

PS

Ik heb niets tegen EkoPlaza, wel tegen de onjuiste informatie die ze keer op keer verstrekken. Door het gebrek aan integriteit mis ik persoonlijk de bezieling bij EkoPlaza. En ik ben niet de enige. Af en toe krijg ik een mail van een teleurgestelde medewerker van EkoPlaza die intern hun verhaal niet meer kwijt kunnen. Jammer juist dit soort medewerker zou je als bedrijf moeten koesteren.