Wetenschap bewijst niets maar kan mogelijk feiten ontkrachten

Vanmorgen had ik een bizarre discussie met een directeur die een RT stuurde met een claim over kokos die niet juist was. Als de NVWA deze claim op een verpakking zou zien staan zou dit het bedrijf terecht 30.000 euro kosten, omdat de EFSA deze claim niet heeft goed gekeurd. Weer werd duidelijk dat het ook in dit geval weer niet om feiten gaat maar om omzet. Tot nu toe is nog nooit bewezen dat kokos heel erg bijzonder is.  Maar dit blog gaat niet over kokos. Als je daar meer over wil weten kijk dan even naar de zoekfunctie op dit blog.

 

 

 

 

Eng: hard schreeuwen over gif lijkt de norm

Ik kreeg in het zelfde gesprek een enorm compliment dat ik altijd naar de beste waarheid wilde zoeken. Een fijner compliment kan ik niet krijgen! Hartelijk dank daarvoor, daar besteed ik ook veel tijd aan. En nee, dat heeft werkelijk niets met moraalridder zijn te maken (zoals mijn gesprekspartner vindt), maar met het feit dat je consumenten naar beste kunnen informeert. Ik vind het beangstigend dat ik in een maatschappij leef waarin hard schreeuwen over gif de norm is en ik me daarom zou moeten verantwoorden dat ik wel naar feiten zoek. Dat is toch werkelijk de wereld op zijn kop bekijken. Maar uiteraard ga ik daarmee door, want juist om misleiding van consumenten te voorkomen ben ik ooit met dit blog begonnen.

Waarheid bestaat niet, maar er zijn wel dingen niet waar

En nee, ik ben in tegenstelling tot bijzonder veel andere mensen in het vak er helemaal niet op uit dat mensen ‘mijn waarheid’ (zoals mijn gesprekspartner  dat noemde) napraten. Die is er namelijk niet! Ik ben opgeleid om als therapeut een gedegen voedingsadvies te geven, maar ook om dit te toetsen aan andere en/of nieuwe inzichten. Wetenschap geeft nooit een waarheid, maar kan wel zogenaamde waarheden ontkrachten. Ik hoop nog steeds op een inhoudelijke (!) feedback, maar tot nu toe krijg ik die zelden van iemand. Zoals ik al eerder schreef vind ik dat jammer, omdat door een inhoudelijke discussie het vakgebied ontwikkelt. Jammer genoeg zijn er in het vakgebied weinig mensen die weten waar ze het over hebben en des te meer marketeers, die gebruik maken van zoekende mensen.