Kips Cars is verbeterd: nu met meer koolhydraten

Eten is tegenwoordig niet meer smakelijk genoeg en daarom moeten we alle mogelijke moeite doen om ons kinderen te vragen aub iets te eten. Dit doen we niet door ze te leren proeven, maar met behulp van allerlei commerciële boodschappen. Je geeft hiermee de boodschap dat je beloond moet omdat het blijkbaar niet te eten is.

 

 

 

 

 

 

Waarom zou je vet verwijderen?

Nu kan ik me daar persoonlijk ook nog wel iets bij voorstellen bij knutselproducten als Kips Cars  magere vleeswaren. Dat lijkt mij ook niet echt lekker :-). Dan moet je toch iets doen om het te kunnen verkopen. Want wat hebben ze gedaan? Ze hebben smeerleverworst en leverpastei ontwikkeld met zogenaamd 60%* minder vet en magere boterhamworst met 40% minder vet. Al een aparte actie, want waarom mogen kinderen geen vet binnen krijgen? Maar wat erger is dat het vet vervangen is door koolhydraten. Zijn ze gek geworden? De meeste kinderen krijgen al echt veel te veel koolhydraten binnen. Mijn advies: vermijd dit soort rare smakeloze producten en eet onbewerkte producten. Een pot pindakaas of notenpasta is bijvoorbeeld een veel beter alternatief.

Ouders bewerken om kinderen te bereiken

Nog een ander belangrijk aspect is de marketingcampagne van dit product. Ze zeggen: omdat de Stichting Reclame Code Commissie reclame verbiedt gericht op kinderen tot zeven jaar, richten we ons tot de ouders. Ouders zijn gevoelig voor de boodschap van minder vet. Het wordt duidelijk tijd dat we als professionals ouders dat dan beter uit gaan leggen. En Carsplaatjes, zijn die ook voor de ouders in plaats van de kinderen? Of vinden ze eigenlijk zelf ook wel dat ze hiermee in ieder geval moreel de wet overtreden?

In Voeding Nu staat dat de marketing voor deze vleeswaren druk gaande is, zonder gebruik te maken van radio of televisie. Facebook en acties in winkels daar gaat het om. En er wordt gesampled bij kinderspeelparadijzen. En dat is geen kindermarketing?  Zoals ik al eerder schreef de industrie zal altijd weer nieuwe trucs verzinnen. Daarom moeten we niets verbieden, maar burgers weerbaar maken om dit soort nonsens-producten te negeren en zelf gezondere keuzes te maken.

En dan noemen ze nog niet eens hun innige band met diëtisten. Een diëtiste in het artikel vindt het enorm jammer dat  er nog net iets te veel vet in zit om een vinkje te krijgen. Ze vindt het een prima product en de marketing van het product vindt ze eigenlijk ook wel een goed idee. Wie gaat diëtisten die aan dit soort wetsovertredingen (van kindermarketing) deelnemen, aanspreken op hun gedrag? En ze wellicht dan direct ook nog  even uitleggen dat vet echt niet zo eng is als in hun hoofd is geprent.

(PS Er is gelukkig ook een groep diëtisten dit gedrag ook expliciet afkeurt)

Aanvulling 7 maart 2013 van een oplettende meelezende diëtiste
Vergelijking tussen de gewone leverworst en de Cars-worst van Kips:

Per 100 gram
Gewone
leverworst
Kips Cars
Energie in kcal
269
183
Koolhydraten (gram)
2,0
6,0
Waarvan suikers
0,5
1,0
Vet (gram)
23,0
12,0
Waarvan verzadigd vet (gram)
8,7
4,4
Voedingsvezels (gram)
0,1
0,3

 

De criteria voor het vinkje voor verwerkte vleesproducten zijn:
– verzadigd vet kleiner of gelijk aan 13 energie %
– geen toegevoegd transvet
– natrium-gehalte kleiner of gelijk aan 900 mg/100g
– toegevoegd suikers kleiner of gelijk aan 2,5 g/100 g.

De Cars leverworst is “beter” qua hoeveelheid verzadigd vet, maar  voldoet niet aan het vinkjes criterium van max 13 energie% Het blijft nog steeds een vette hap met een vet percentage van 59 energie%.De gewone leverworst heeft en vetpercentage van 77 energie%.

Mijn aanvulling

Vorig jaar had Venz ook al zo’n merkwaardige productinnovatie: hagelslag met 30% minder suiker. Dat klinkt indrukwekkend, tot je beseft dat dit een verschil geeft van 5 kcal per boterham. Kortom bewust gemaakt om te misleiden, want 30% minder klinkt als veel gezonder. Het is uiteraard ook nog duurder. Trap dus niet in dit soort misleidingen.