Eerlijke informatie: heb ik mijn doel bereikt?

Eerder schreef ik een paar blogjes over steviachocolade van Steviafoods. Vorig week vroeg iemand me hoe dat zat met steviachocolade van Chokay. Ook daar wordt de claimwetgeving niet goed toegepast. Er staat ‘Goed zoet en lekker gezond. Ook voor mensen met diabetes of obesitas dus’. Dat is niet toegestaan. Ik stuurde ze hier een mail over en belde ze na. Het bleek tijdens ons telefoongesprek dat de eigenaar van Chokay dezelfde is als van Steviafoods. Hoewel ik lang getwijfeld heb, weet ik nu bijna zeker dat ze niet expres verkeerde informatie geven, maar dat ze ‘gewoon’ geen idee hebben hoe een en ander juridisch in elkaar zit. Wat mij betreft kan het niet zo zijn dat je in food werkt en niet weet hoe de claimwetgeving in elkaar zit. Dat moet iemand binnen je bedrijf weten of je huurt iemand met die kennis in. Ze hebben mij gevraagd wie hun daarbij zou kunnen helpen. Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met Scienta Nova, omdat zij ook niet van liegen houden.

 

 

Steviafoods liet mij voor niets een adviseur zoeken

Ik krijg regelmatig te horen dat ik wel heel kritisch ben naar bedrijven. Mijn doel is dat we de juiste informatie over voeding krijgen en niet ‘genept’ worden, zodat we onderbouwd met feiten weten welke voedselkeuze we het beste kunnen maken voor onze gezondheid*. Ik leer mijn studenten en consumenten graag hoe ze het beste hun voeding kunnen kiezen.Mijn streven is werkelijk nooit om bedrijven om zeep te helpen. Met Steviafoods heb ik inmiddels al zo’n drie uur aan de telefoon gezeten om uit te leggen hoe de wetgeving in elkaar zit. In de hoop en verwachting dat zij hun informatie zullen verbeteren. En ja, ik steek op deze manier veel vaker tijd in bedrijven. Ik wil namelijk graag dat we in Nederland etiketten krijgen waar de juiste informatie op staat. Ja dat is idealistisch, maar dat ben ik ook :-).

* Veel marketeers weten zelf nauwelijks iets af van het productieproces. Ze gebruiken begrippen als ‘duurzamer’ en ‘gezond(er)’, zonder dat ze dat kunnen onderbouwen. Die woorden worden gebruikt om de verkopen te stimuleren en hebben weinig/niets met gezonde voeding te maken. Elke bewerking hoe klein ook, vermindert de voedingswaarde van een product.