Criteria die belangrijk of je een gezond gewicht hebt zijn je Body Mass Index en je tailleomvang.

De Body Mass Index

De Body Mass Index (BMI) is een getal dat een indicatie geeft of je lichaam te zwaar is. Om de BMI te berekenen heb je de lichaamslengte en -gewicht nodig. Het lichaamsgewicht (in kilogrammen) wordt gedeeld door de lichaamslengte (in meters) in het kwadraat.

Een voorbeeld hoe je de BMI uitrekent:
Als je lengte 1,70 meter is en je gewicht 80 kilogram, dan is je BMI van 27,68
De berekening is 80 / (1,70 * 1,70) = 80 / 2,89  = 27,68

Reken je eigen BMI op deze manier uit. Lukt dat niet, klik dan hier.

 

Voor volwassenen is de norm:

BMI (kg/m²) Wat betekent dit?
< 18,5 Ondergewicht
18,5-25,0 Normaal gewicht
25-30,0 Overgewicht
> 30 Obesitas

De tailleomtrek

De BMI geeft een indicatie of je te zwaar bent. De tailleomtrek is echter een betere indicatie voor de mogelijke gezondheidsrisico’s. Je taille meet je door het smalste deel van je middel te meten: dus tussen de bovenkant van je bekken en de onderkant van je onderste rib.

Voor volwassenen van 18 tot ongeveer 60 jaar is de norm (in cm)

Tailleomvang mannen Tailleomvang vrouwen Wat betekent dit?
tussen 79 -94 tussen 68-80 Geen verhoogd risico
tussen 94 -102 tussen 80- 88 In gevarenzone
> 102 > 88 Verhoogd risico

Energiebalans

Als je af wil vallen moet je op de langere termijn minder eten dan je verbruikt. Wat en hoeveel je eet heeft meer invloed (ca. 80%) op je gewicht dan bewegen (20%). Om je fit te voelen is het wel handig om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Dat hoeft niet in een sportschool, maar kan ook door te gaan wandelen en/of fietsen buiten. Verder zijn ook voldoende slaap en ontspanning belangrijk om je fit te voelen en spelen ook een rol om een gezond gewicht te bereiken. Alle kcal tellen, gezonde voeding verzadigt meestal beter maar kun je ook niet onbeperkt eten.