Je zou denken dat Albert Heijn wel iets heeft geleerd van de rectificatie van De Allerhande met Rens Kroes. Maar niets lijkt minder waar. Voor de financiële stakeholder zetten ze liever hun reputatie op het spel. Niet zo lekker bezig AH!

Bonusaanbiedingen zijn zelden gezond

Zoals in elke supermarkt liggen ook bij Albert Heijn veel meer ongezonde dan gezonde producten. Uit een onderzoek van Question Markt blijkt dat 80% van de supermarktaanbiedingen buiten de Schijf van Vijf valt. Al met al valt er in de supermarkt dus nog veel winst te behalen als het om het verbeteren van het assortiment gaat. Je zou dan verwachten of in ieder geval hopen dat daar de focus op zou liggen. Maar als je de wekelijkse bonusfolder doorbladert valt op dat daarin weinig verandert.

 

Omzet versus reputatie

Nee, verleiden levert meer omzet en winst op. Bijkomend voordeel is dat je daarna ook nog voedingsadvies kunt verkopen aan mensen met overgewicht en daaraan gerelateerde ziektes. Hoe gaaf is dat als het je om omzet gaat? Hoe droevig is dat als het om je reputatie gaat?

Arts en leefstijl zijn geen experts in voedingsadvies

In de Allerhande stond in december een advertentie ‘diabetesklachten verminderen begint bij de juiste voeding’. Er wordt verwezen naar een paar artsen en een kok die experts worden genoemd. Onder de advertentie staat ‘aanbevolen door Arts en Leefstijl’. Twee weken geleden zag ik in de winkel een flyer met de tekst ‘Van je extra kilo’s af en toch blijven genieten.’ Begeleid door experts met prominent een foto van een huisarts die in haar opleiding slechts een paar uur voeding heeft gehad en dus geen expert is.

De Richtlijnen goede voeding zijn de basis

Waar is Albert Heijn mee bezig? Na Rens Kroes wordt een podium geboden aan de volgende groep goeroes ook nog met de tekst ‘aanbevolen door artsen’ alsof je bij hen zou moeten zijn als je een degelijk voedingsadvies zoekt. Albert Heijn weet dat de marketeers van Food First Network, deze artsen, geen voedingsexperts zijn en de Richtlijnen niet volgen. Al maanden voordat Food First Network door Albert Heijn werd gekocht legde ik dat meerdere mensen bij AH uit. Maar wat doet dat ertoe als je er geld mee kunt verdienen?

‘Food First Network is een marketingorganisatie die bestaat om geld aan jou te verdienen. Zoek je recepten? Dan kun je gratis bij het Voedingscentrum terecht.’

Een marketingexpert is geen voedingsexpert

Albert Heijn. jullie zijn expert in marketing en geen voedingsexpert. Schoenmaker blijf bij je leest. Maak betere producten: nee dat gaat niet alleen om suiker, maar bij ‘onnodige producten’ vooral om kcal. Zorg voor betere aanbiedingen die passen in de Schijf van Vijf. Laat voedingsadvies over aan de mensen die daar experts in zijn. Als je met experts samenwerkt voorkomt dat ook dat onzinnige groentebroodjes worden gemaakt die gezond lijken maar dat niet zijn. Deze groentebroodjes bevatten even veel vezels als witbrood. Ik weet niet waarom er ineens allemaal van die smakeloze ongebrande noten in het schap liggen. Vermoedelijk omdat Food First Network dat leuk vindt klinken. Die partij is echter  expert in marketing, voor voedingsadvies is het slimmer naar voedingsexperts te luisteren.

Aanbevolen door deskundige diëtisten

We hebben in Nederland diëtisten en gewichtsconsulenten die goed zijn opgeleid. Staat in de volgende advertentie van Albert Heijn ‘aanbevolen door de diëtisten van de NVD en DCN’? Zij hebben de kennis en volgen de Richtlijnen van de Gezondheidsraad.

‘De afspraken in het preventieakkoord zijn niet bedoeld om gezonder te lijken, maar om gezonder te zijn!’

Waar is Albert Heijn nu mee bezig? Met geld verdienen. Ik zou een andere keuze maken Albert Heijn als het ook om je reputatie gaat.

PS

Eerlijk is eerlijk, Albert Heijn zet ook goede stappen, maar die zijn klein en duren wel erg lang. Zo ligt er na jaren zeuren eindelijk meer volkoren in het schap. Overigens ligt dat er o.a. ook bij Dekamarkt/Dirk en de Aldi waar ik ook meesprak. De tien gezonde recepten onder de 2,50 euro in de nieuwste Allerhande van januari 2020 zijn wel een voorbeeld van hoe het hoort.