Goed gedaan! Lisette Smit-Hoogduin

In deze rubriek zet ik steeds iemand of een organisatie in het zonnetje. Dit keer Lisette Smit-Hoogduin van Eureka! Ze is als gewichtsconsulent een geslaagd ondernemer. En dat lukt haar door goed te luisteren naar de wensen van haar klanten onder dat ze flauwekul verkoopt. Ze is een voorbeeld voor de beroepsgroep.

Als gewichtsconsulent is het moeilijk om jezelf zichtbaar te maken. Het is moeilijk je te onderscheiden. Het valt niet mee om voldoende cliënten te vinden. Het is lastig om binnen je eigen onderneming fulltime als gewichtsconsulent te werken. Dat is wat er gezegd wordt….

Ik merk dit zelf helemaal niet. Ik heb het druk, werk fulltime in mijn eigen Eureka! Praktijk en heb sinds februari 2018 zelf een gewichtsconsulent in loondienst kunnen nemen voor 20 uur. Ik hoop zelfs dit jaar een 2e medewerkster aan te kunnen nemen. Ben ik dan zo’n uitzondering op de regel? En waar ligt dat dan aan?

Maak een goed ondernemingsplan met een doel

Vier jaar geleden ben ik gestart. Diploma op zak en een uitgebreid ondernemingsplan. Ik heb een half jaar genomen om goed na te denken over hoe ik alles aan wilde pakken. Niet alleen hoe ik mijn cliënten wilde begeleiden, maar ook hoe ik mezelf en mijn Eureka! wilde neerzetten. Zelfs met mijn praktijknaam heb ik mij al willen onderscheiden. In mijn ondernemingsplan heb ik groot durven dromen; werknemers, een boek, bekendheid, enz. Omdat ik vond ‘als je het niet op durft te schrijven, zal het zeker niet gaan lukken’. Ik heb me hierbij laten helpen door mijn man; hij kent me door een door en samen weet je altijd meer dan één.

Haalbare doelen

Alles wat ik sindsdien heb gedaan, was met mijn doelen in mijn achterhoofd. De doelen die ik heb als gewichtsconsulent; Ik wil mijn cliënten oplossingen bieden, die bij hen passen. Ik wil mensen laten zien dat ze het wél kunnen. Dat het niet super ingewikkeld hoeft te zijn om af te vallen. Dat er ruimte is voor wat lekkers. Dat het gaat om zó gezond mogelijk en niet om perfectie. Haalbaarheid is mijn sleutelwoord. En de doelen die ik heb als ondernemer; Daarbij focus ik op de toekomst. Waar wil ik naar toe, wanneer wil ik daar zijn. Ik heb lange termijn doelen en korte termijn doelen. Ik wil groeien, meer mensen bereiken en kunnen begeleiden. Niet noodzakelijk persoonlijk, maar wel met mijn Methode.

Mijn Methode: onderbouwd en gericht op gedragsverandering

In mijn Methode focus ik op het aanleren van een ‘normaal’ en passend eetpatroon voor de lange termijn. Geen moeilijk gedoe, maar kijken per persoon wat haalbaar is. Uiteraard uitgaande van de Richtlijnen goede voeding, ik ben niet voor niets BGN-gewichtsconsulent. Door dat te combineren met aandacht voor de benodigde gedachte- en gedragsverandering kan ik mensen de juiste kant ophelpen. En dat werkt voor velen. Bij alles wat ik doe, bij het begeleiden maar ook commercieel, kijk ik wat werkt en wat niet. Werkt het, dan bouw ik het uit. Werkt het niet, dan houdt het op.

Waarom loopt de praktijk van Lisette zo goed?

Waarom dit dan beter lukt dan bij anderen? Ik denk dat het een combi van factoren is. Een goed uitgedacht plan, als gewichtsconsulent, maar ook als ondernemer. Een enthousiaste persoonlijkheid, die mensen aanspreekt. Mijn oprechtheid. Maar de gouden tip is toch wel dat je mensen moet weten te bereiken. Je wilt jouw potentiële cliënten aanspreken en raken. Dit doe je niet door te vertellen wat jij wilt zeggen. Dit doe je door de client te vertellen wat hij of zij wil horen. Jouw potentiële client zit thuis op de bank. Te zwaar en ontevreden. Verplaats je in die persoon, in jouw ideale cliënt. Wil hij/zij graag 10 verschillende recepten voor gezonde salades of wil hij/zij graag weten hoe je af en toe patat kan eten, maar toch afvallen? Wees iemand bij wie ze zich vrij voelen om alles te zeggen, te voelen en te doen. Leef je in, zo bereik je mensen.

Verkoop geen onzin

Maar vergis je niet; Vertellen wat de cliënt wil horen betekent niet dat je onzin moet gaan verkondigen. Het betekent niet dat je flauwekul deelt, omdat het ‘in’ is of de hype van dat moment. Houd het bij waarheden. Houd het bij bewezen zaken. Ga niet meepraten met mensen, want dit gaat ten koste van je geloofwaardigheid. Cliënten zijn op zoek naar iemand die hen kan helpen zichzelf te helpen. Iemand op wie ze kunnen vertrouwen qua ondersteuning, maar ook qua informatie. Laat jezelf op deze manier zien op sociale media, maar ook in het echte contact. Ik ben het levende voorbeeld, dat het werkt 😊