Skip to content

Goed gedaan! Annette Wessels

Goed gedaan! Annette Wessels

Dit is een nieuwe rubriek waar ik steeds iemand in het zonnetje zet. Dat kan zijn doordat ik zelf een stukje over iemand of een organisatie schrijf, maar het kan ook zijn dat iemand zelf iets schrijft op mijn blog. De eerste keer heeft Annette Wessels een stuk geschreven. Annette heb ik leren kennen als een gewichtsconsulent die een voorbeeld is voor andere professionals, omdat ze haar adviezen altijd goed onderbouwt met getallen in plaats van een persoonlijke mening. Daarom ben ik blij dat ze dit stuk voor mijn blog heeft geschreven.

 

 

 

 

Koolhydraten Yes or No

Koolhydraten zijn gif?

Koolhydraten: moet je ze nu wel of niet nemen? Tegenwoordig lijk je er van alles van te kunnen krijgen. Een broodbuik, jakkie! Of een lekke darm en chronische ontstekingen, ieks! Om af te vallen moet je er in ieder geval fors mee minderen of de koolhydraten zelfs helemaal laten staan. Echt?

Wat gebeurt er als je ze schrapt?

Was het maar zo eenvoudig. In de Richtlijnen Goede Voeding wordt er juist voor gewaarschuwd om geen productgroepen te laten staan. Je voeding wordt onevenwichtig. Je loopt kans op tekorten van vitamines en mineralen. En vaak wordt het eiwit of (verzadigd) vet te hoog. Het is onbekend wat dit betekent voor je gezondheid op de langere termijn. En kun je zo’n eetpatroon überhaupt volhouden?

Wat zijn koolhydraten

Even een uitleg over koolhydraten. Deze zitten in graanproducten als brood, rijst, pasta. Ook in fruit, zuivelproducten, peulvruchten en groenten. En natuurlijk in bewerkte producten met suiker, honing en andere vormen van suiker.

Welke koolhydraten kun je wel schrappen?

Producten met toegevoegd suiker kun je in ieder geval missen. Het zijn de bewerkte producten. Maar, als je zuivel schrapt, schrap je calcium en jodium. Als je brood schrapt, schrap je vezels en jodium. Als je fruit schrapt, schrap je vezels, vitamines en mineralen. Weet waar je mee bezig bent als je basisvoeding weg laat!

Koolhydraten berekening

 

Waarom werkt koolhydraatarm eten?

Hoe kan het nou dat iedereen lyrisch is over koolhydraatarm eten en dat ze zeggen dat ze ervan afvallen? Eenvoudig: de negatieve energiebalans werkt altijd. Kijk eens wat je allemaal schrapt aan voeding en vooral ook aan ongezonde voeding. Dat werkt bij elk dieet. En weet je wat ook altijd werkt? Bij een hoge motivatie om je dieet te volgen, heb je doorgaans succes. Totdat je ermee stopt, dan krijg je het jojo-effect van opnieuw aankomen.

Op internet lees je meer redenen die pleiten voor koolhydraatarm afvallen. Maar helaas komt daar veel marketing om de hoek kijken. Liesbeth en ik hebben ons hierin verdiept en de stelligheid waarmee van alles wordt geroepen is helemaal nog niet zo zeker. In ieder geval niet voor gezonde mensen.

Als je graag koolhydraatarm wilt eten, kan het dan ook gezond en zo dat je het volhoudt?

Motivatie en volhouden van een levensstijl is een belangrijke factor voor succes. Zoek je dat in een koolhydraatbeperkte manier, dan is dat mogelijk binnen de Richtlijnen Goede Voeding. Je bent dan in ieder geval verzekerd van een gezonde keuze.

Voor de koolhydraten betekent dat minimaal 2 stuks fruit, 2-3 melkproducten, 90 gram (volkoren) granen, veel groenten en een handje ongezouten noten.

Koolhydraatarm eten

Je ziet, helemaal ‘groen’ wordt het niet. Ik heb dan ook echt de grens opgezocht. Maar acceptabel is het wel. Hetzelfde geldt voor sommige vitamines, vooral uit de vitamine B-groep.

Wil je dit ook?

Deze berekeningen horen bij een menu voor een ‘gemiddelde’ vrouw. Wil je hiermee aan de slag, laat je dan eens adviseren door mij of een andere BGN-gewichtsconsulent. Je krijgt er dan meteen beweegadviezen bij.

Scroll To Top