Wat doet Unilever nou?

Wat doet Unilever nou?

Wat? Unilever die vindt dat het Voedingscentrum meer haar best moet doen om hypes te ontkrachten. Lees ik dat niet goed? Jawel, dat staat er echt in het NRC!

Knorr verkoopt zelf hypes

Dat is echt raar want Unilever doet zelf graag mee aan deze hypes. Bent u bang voor E-nummers? Wilt u liever iets natuurlijks? Dan maken we dat toch. Zo ontstond Knorr natuurlijk lekker vol met natuurlijke ingrediënten. Natuurlijk betekent niets maar klinkt beter voor de marketeers. De boodschap: E-nummers zijn eng!

Ben je dol op kokosvet? Dan maken we toch een smeersel met kokosvet. Op twitter las ik ‘Unilever is niet bang meer voor verzadigd vet’. Het nieuwe product bevat overigens niet meer verzadigd vet. Er zit slechts een heel klein beetje kokos in. Maar mensen onthouden: zelfs Unilever promoot verzadigd vet!

Wil je liever geen suiker meer? Dan gebruiken we gewoon fruit dat van nature suiker bevat in ons nieuwe broodbeleg. Op het potje staat ‘zonder toegevoegde suiker.’ Maar voor je lichaam is suiker suiker of het nu toegevoegd is of niet. Weer een hype die nog eens wordt bevestigd door het op het etiket te zetten.

De wetenschappers bij Unilever worden genegeerd

Als ik wetenschapper zou zijn bij Unilever zou ik nu in een hoekje heel hard zitten huilen dat er zo weinig met mijn kennis wordt gedaan. Want natuurlijk hebben de wetenschappers gemeld dat bovenstaande boodschappen hypes versterken in plaats van ontkrachten. Maar helaas zijn in bedrijven marketeers altijd de baas. Lieve marketeers: als jullie echt zouden luisteren zouden jullie weten dat klanten geen producten zonder E-nummers, met kokosvet of zonder toegevoegd suiker willen. Klanten willen wél gezondere producten en die ontstaan zelden door hypes!

Hypes verspreid je als je geen echt verhaal hebt

We leven in een wereld waarin we bedolven worden door marketinggeweld. Niet alleen de boodschappen van de industrie maar ook goeroes en Foodwatch zijn eenzijdig en bedoeld om omzet te realiseren of donateurs binnen te harken. Ook media wil vaak liever bereik dan goede content. Hier ligt dus een grote kans voor bedrijven. De tijd is voorbij dat je vertrouwen opbouwt door gelikte PR-verhalen. Klanten zijn op zoek naar echte verhalen en contact met echte mensen in plaats van grote anonieme merken. Leef je in. Deel je dilemma’s en communiceer met je klant. Communiceren gaat over echt zijn. Doe niet alsof, maar ben authentiek. Luisteren in plaats van overtuigen.  En ja, dat is heel lastig maar niet onmogelijk. Ik zie nog niet zoveel bedrijven die het lef hebben uit hun veilige ‘corporatejasje’ te stappen. Wie houdt van haar klanten en durft die stap wel te nemen? Meld het me!