Het echte verhaal maakt je merk!

Gisteren liep ik Het Lokaal binnen om brood te kopen. Bij de ingang werd ik aangesproken met de zin ‘dit is gezonde chips‘. Ik fronste mijn wenkbrauwen en antwoordde ‘gezonde chips?’ Ja zei de aardige jongen ‘het bevat geen gluten, allergenen en e-nummers.’ Mijn gezicht werd nog iets expressiever op dat moment. Arme jongen! Ik vroeg hem waarom hij dit allemaal zei. Hij was erg jong en had dit uiteraard niet zelf bedacht. Hij zei uiteindelijk ‘dit is wat de klant wil horen.’

Chips is niet gezond maar kan wel lekker zijn

Denk je dat werkelijk vroeg ik hem. Waarom vertel je niet gewoon dat het heerlijke chips zijn? En toen gebeurde er wat. Hij hield op met de zinnen die hij uit het hoofd had moeten leren en vertelde het echte verhaal. Een verhaal dat veel beter was!

Het aardappelbedrijf was op zoek naar extra activiteiten en zo ontstond het idee om chips te maken. En uiteraard chips die echt heel lekker zijn. Toen hij zijn ware verhaal vertelde geloofde ik hem direct. Zijn chips zijn heerlijk!

Grote bedrijven kunnen veel leren van Hoeksche Chips

Wat kunnen grote bedrijven veel leren van deze jongen. Ik heb geen moment de intentie gehad de jongen het lastig te maken. Dat deed ik wél om hem uit te dagen zijn authentieke verhaal te vertellen. Dat zelfde deed ik deze week ook bij Arla, maar die kunnen niet wat deze onervaren jongen wel kan. Arla is namelijk druk met het verzinnen van een mooi klinkend verhaal, aangezien het authentieke verhaal al te lang ontbreekt. Voor deze jongen heb ik een enorm respect, want hij kan wat grote bedrijven niet meer kunnen.

En Arla en ook andere bedrijven die nu heel erg bezig zijn met clean label: stop zo snel mogelijk met dit marketingtrucje en ga weer eens oprecht luisteren naar de klant. Niet naar wat een paar mensen zeggen, maar het verhaal achter het verhaal. Dat vinden jullie moeilijk, hè? Ik ben er voor consumentenbelang en wil jullie graag helpen de consument te bereiken op een manier die niet alleen aanspreekt, maar ook inhoudelijk klopt.

Aanvulling 30 januari 2017

Ik stuurde een mail naar Hoeksche Chips met de vraag of ik hun naam zou noemen. Dat wilde Hoeksche Chips graag. Maar wat vooral zo treffend was in hun reactie was dat ze het ook als leerpunt zagen 😀 Ze schreven (vertaald in mijn eigen woorden) ‘Helaas hebben de jongens die de opleiding marketing gedaan hebben nog steeds het idee dat je moet vertellen hoe goed het product is, maar het gaat er echter waarom je iets doet. Dat is juist wat wij kunnen en willen. Dank voor je wake-up call!‘ De wereld verandert door voorlopers als dit bedrijf die willen blijven verbeteren. Dit soort reacties motiveren mij om nooit te stoppen met mijn missie om zoveel mogelijk transparantie te bereiken voor de consument.