Wat doet de voedingsindustrie met dit signaal?

Deze week schreef de Speld een artikel met de kop ‘Campina komt met yoghurt voor hogeropgeleiden‘. ‘De nieuwe doelgroepyoghurt heet Io ViFit en zal verkrijgbaar zijn in de smaken Interbellum, Neutron en Differentiaalvergelijking Light. Niet iedereen is blij met de yoghurt voor hogeropgeleiden. Op de facebookpagina van Campina vragen veel mensen zich af waarom er geen yoghurt voor lageropgeleiden wordt gemaakt. Cees ‘t Hart, CEO van Campina,  is er duidelijk over: ‘Die is er al: vla.

Even voor alle duidelijkheid, de Speld is niet serieus maar satire. Juist daarom waren de reacties via sociale media zo veelzeggend. Er was een grote groep mensen die dacht dat Campina echt een product hadden gemaakt voor hogeropgeleiden. Er was zelfs een kritische diëtist die dacht dat dit waar was. Wat zegt dit over hoe mensen tegen de industrie aankijken?

 

 

Zo zien consumenten de industrie

Beste industrie, ik weet dat jullie meelezen met mijn blog. Ik hoop dat jullie dit artikel van de Speld serieus bespreken in jullie werkoverleg. De marketing is zover doorgeslagen dat mensen het gevoel hebben dat ze continu belazerd worden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Hoe gaan jullie dit anders aanpakken? Ik schrijf er graag een blog over als ik het idee heb dat de consumenteninfo weer gericht is op oprechte informatievertrekking.

Een paar voorbeelden die niet gewaardeerd worden, omdat de consument ze als misleiden ziet. Op margarine ‘meer omega 3 dan in olijfolie‘. Dat zal wel waar zijn maar in olijfolie zit niet veel omega 3 terwijl de consument dat wel denkt. Ook steviacola die een groen etiket krijgt, terwijl er nog steeds veel suiker (slechts 1/3 van het suiker is vervangen door stevia) in zit is niet duidelijk voor consumenten. De tijd is voorbij dat dit nog kan!