Laag koolhydraat dieet bij diabetes 2: wat klopt en wat niet?

Het is steeds lastiger voor consumenten om de juiste keuzes te maken met betrekking tot voeding, omdat professionals zo overtuigd zijn van hun mening dat deze niet goed meer wordt getoetst op basis van al het beschikbare wetenschappelijke onderzoek. Het selectief noemen van onderzoek dat past bij je eigen standpunt is geen wetenschappelijk werkwijze.

Een hype is meestal niet beter voor je gezondheid

Het is bekend dat als je klanten aandacht geeft en een aantrekkelijk verhaal vertelt je klant hiermee in beweging kunt krijgen. Dat betekent niet dat je advies dan ook inhoudelijk bewezen juist is. Beweging is toch van belang zeggen beleidsmakers? Zeker, maar wel graag een beweging in de juiste richting. Het heeft weinig zin dat mensen veel moeite doen voor iets dat minder handig is voor je gezondheid. Gezondheid gaat om meer dan alleen de korte termijn. Natuurlijk is het mooi als je afvalt en je bloedwaardes verbeteren. Maar ook de effecten op de langere termijn zijn van belang. Minder dan 90 gram volkorenproducten en te veel vet verhoogt het risico op kanker en/of hart- en vaatziektes. Bij adviezen is het dus belangrijk om ook met de effecten op de langere rekening rekening te houden.

Leer wat gezond is van een deskundige zoals Kirsten Berk

Het is daarom fijn voor mensen met diabetes dat Kirsten Berk eind november promoveerde op dit onderwerp. De titel van haar proefschrift is: ‘Weight loss and Weight Loss Maintenance in Type 2 Diabetes.

Kirsten hield 22 september een presentatie over dit onderwerp voor de diëtisten van DCN. In het verslag van de DCN wordt haar presentatie als volgt samengevat:

  • Calorische restrictie lijkt belangrijker dan macro-nutriëntensamenstelling. Dat betekent dat er geen reden lijkt om (heel) weinig koolhydraten te eten. Dit geldt ook voor effect op insulineresistentie.
  • Je kunt beter geen maaltijden overslaan. Onderzoek geeft aan dat zes maaltijden per dag resulteert in lagere insulinerespons.
  • Koolhydraten uit fruit, peulvruchten, zuivel en volkorenproducten zijn gunstig en uit suikerrijke producten (dranken) ongunstig voor gewicht en diabetes.
  • Effect koolhydraatbeperkt dieet op hart- en vaatziekten en sterfte afhankelijk van kwaliteit van koolhydraat- en eiwitbronnen. Kies altijd voor volkorenproducten in plaats geraffineerde granen.
  • Laag koolhydraat dieet beter voor lipiden (vetten), mediterraan dieet beter voor glykemische regulatie en dus een stabieler bloedglucose.
  • Koolhydraatbronnen met lagere glykemische index (dat zijn minder bewerkte producten) en een hogere eiwitintake lijken gunstiger (ook op gewichtsbehoud).
  • Er zijn geen RCT’s (soort onderzoek met hoge bewijskracht) op harde eindpunten voor een laag koolhydraat voedingspatroon.
  • Die onderzoeken zijn er wel voor het mediterraan dieet. Dat bestaat uit ruim groente, fruit, volkorenproducten, noten, peulvruchten, olie met onverzadigde vetzuren, magere/ halfvolle zuivel, gevogelte en vis en weinig rood en bewerkt vlees.

Disclaimer

Ik ben niet tegen het eten van vet, maar wel een voorstander van genuanceerde adviezen. Ik lees nu adviezen waar mensen (veel) meer dan 40 procent van hun energie uit vet halen en soms het advies krijgen onbeperkt vet te eten. Er bestaat geen voeding die je onbeperkt kunt eten. Het maakt mij niet uit wat mensen eten. Ik vind het echter wel van belang dat mensen de juiste informatie ergens kunnen vinden.Ik was niet bij deze presentatie aanwezig, maar las wel het verslag hiervan. Ik heb toestemming van de DCN de punten uit het verslag over te nemen. Ik heb hier en daar wat tekst toegevoegd aan deze punten zodat het ook voor mensen die geen diëtist zijn leesbaar is.

Wat doe je als gewichtsconsulent?

Als gewichtsconsulent behandel je geen mensen met diabetes, maar krijg je wel te maken met vragen over koolhydraatarme voeding. En als dat voorbij is weer met andere nieuwe visies. Het is heel belangrijk dat je weet hoe je daarmee omgaat als gewichtsconsulent. Wij leren je dat graag goed omdat dat belangrijk is voor de gezondheid van je klant.