Wat willen gewichtsconsulenten nu eigenlijk?

Steeds vaker stoppen ook hele goede gewichtsconsulenten ermee. Andere gewichtsconsulenten klagen online en ook privé bij mij (niet mijn studenten overigens) dat er van alles niet klopt. Ze verdienen niets of te weinig en weten niet hoe ze zich kunnen onderscheiden van goeroes. Dat is ook lastig, maar dat verandert niet door te mopperen maar wel door samen de beroepsgroep op de kaart te zetten.

Het profiel van de gewichtsconsulent

De buitenwereld heeft geen idee waarvoor je naar een gewichtsconsulent gaat en eerlijk gezegd vind ik dat ook steeds onduidelijker. Bij een gewichtsconsulent kun je voor van alles en nog wat terecht: van voeding, sporten tot leefstijl. Als ik klant was zou ik dan denken ‘Die weten van alles dus net niet goed genoeg om goed te kunnen helpen.  Ik kies liever iemand die specialist is.’

 

 

Andere beroepen die iets adviseren over voeding

Naar een diëtist ga je als je adviezen nodig hebt over voeding bij ziektes. Een diëtist heeft een HBO-opleiding en kan lid worden van de beroepsvereniging DCN en/of NVD. Een leefstijlcoach coacht op hoofdlijnen en dat is dus iets dan adviseren. Ook dit is een beroep op HBO-niveau. Je kunt lid worden van de  beroepsvereniging BLCN. De huidige gewichtsconsulent klinkt voor klanten als iemand die je adviseert hoe je je gedrag kunt veranderen bij gewichtsproblemen en daar praat je liever niet over met anderen. Je zoekt als gewichtsconsulent samen met je klant naar een haalbaar voedingspatroon. Natuurlijk adviseer je mensen dan ook voldoende te bewegen, slapen en ontspannen, maar voor intensieve begeleiding op dat vlak verwijs je mensen door.

Het kunnen uitleggen van hypes is een gat in de markt

Wat mist is iemand die klanten helpt door de bomen het bos weer te zien in het woud van niet-onderbouwde hypes. Mag je nog wel brood eten? Krijg je voldoende calcium binnen zonder zuivel? Etc. Een deel van de gewichtsconsulenten is nu al in staat om mensen hiermee te helpen. Een deel nog niet. Het kennisniveau zal omhoog moeten om dat gat in de markt in te vullen. Ik zie veel te vaak likes van gewichtsconsulenten bij posten op Facebook die feitelijk onjuist zijn. De kans van slagen is vermoedelijk groter als het de beroep ook voortaan voedings- en gewichtsconsulent zou heten. Dat zou niet alleen een naamsverandering moeten zijn, maar gewichtsconsulenten zullen dan ook moeten laten zien dat ze hypes onderbouwd uit kunnen leggen.

Kies je niche

Les 1 in marketing is dat je een niche kiest waarin je werkt. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt als je meer omzet wil. Als je mensen op de eerste plaats met voeding wil helpen doe je dus niet door ook sportles, leefstijlcoch en slaapcoach te zijn. Kies waar je hart naar uit gaat. Binnen dat onderdeel kies je de groep waarop je je richt: kinderen, ouderen, gezinnen met kleine kinderen, sporters etc. Op die groep richt je je met je communicatie op basis van juiste informatie. Opvallen op zich is niet heel moeilijk, opvallen door echt goede informatie te delen is dat echter wel.

Samen aan de slag met profilering

Laten  we samen zorgen dat het vak beter op de kaart komt te staan door samen aan kwaliteit te werken en elkaar daar ook op aan te spreken. En dat dus niet alleen aan mij over te laten.

PS

Ik heb dit bericht alleen via deze besloten groep gedeeld zodat het een gesprek kan worden met gewichtsconsulenten en niet met mogelijke concurrenten.